Az aszfalt 50 árnyalata

Bekötőutak tengelytörő kátyúk nélkül? Útmunka mentes, tükörsima autópályák? Mindannyian utáljuk az évtizedek óta nem javított utakat. Most képzelje el, milyen lenne, ha az utakat nem is kéne javítani évtizedekig! Se télen, se nyáron, se az intenzív forgalom miatt. A közép-csehországi Kouřimban lévő aszfaltüzemünkben ennek az álomnak a megvalósításán dolgozunk.

kourimi-aszfaltuzem.jpg

Prágától körülbelül egy órányira fekszik Kouřim városa.

Kouřim nem csak történelmi nevezetességei miatt ismert. A várostól nem messze lévő mezőn található Európa csillagászati központja, mely szerint a pontos időt határozzuk meg. Látogatásra érdemes
a helyi szabadtéri múzeum is. Jó tudni, hogy a TotalEnergies üzeme is aktív részese a város gazdag történetének. Tartson velünk, exkluzív riportunkban most megmutatjuk hogy készül a jövő aszfaltja!

Itt írjuk a jövőt

A kouřimi üzem évente akár 100 000 tonna aszfaltot is előállít, amelyből több ezer kilométernyi utat lehet építeni. Elsősorban csehországi, szlovákiai, magyarországi, ausztriai, szlovén, román és német építkezések beszállítói vagyunk.

kourim-latogatas_3.jpg

Az aszfaltnak nagy hagyománya van Kouřimban. Az 1960-as évek vége óta működnek a helyi tárolók. Cégünk az 1990-es évek óta bérelte a területet, mely 2012-ben a tulajdonunkba került. Három évvel később történt meg a telephely első nagyobb korszerűsítése.

2018-ban folytattuk az újításokat az aszfaltot polimerrel keverő egység építésével, melynek köszönhetően aszfaltraktárunk a bitumenipar egyik legmodernebb gyártóegységévé vált.

Lássuk, mit érdemes tudni a bitumenről:

A bitumen szerves folyadék, a kőolajból desztillált aszfalt legelterjedtebb formája. Az aszfaltkeveréknek nevezett burkolóanyag csupán 4-5%-ban tartalmaz aszfaltot kötőanyagként, a többi kőanyaghalmaz és adalékanyag, mint például a bitumen.

Sétáljunk körbe!

aszfalt-tarolo.jpg

A kouřimi aszfaltgyár szigorúan őrzött kapuja mellett egy digitális kijelzőt látunk, ami a Simpson család sorozat erőművéből ismert módon a balesetmentes napok számát mutatja. Látogatásunk idején ez 3684 nap volt, amire különösen büszkék vagyunk.

A sorozattal ellentétben mi tényleg komolyan vesszük a munkabiztonságot. A tartálykocsik vezetői rendszeres képzésen vesznek részt; sikeres vizsgák nélkül a sorompók zárva maradnak előttük.

A szigorú biztonsági szabályok betartása és a védőfelszerelés használata magától értetődő. Érkezéskor kivétel nélkül mindenkit alkoholtesztnek vetünk alá.

Maga a telephely nem túl nagy, nem hasonlít a klasszikus finomítókra. Az üzem az ipari kategórián belül kifejezetten "otthonos".

A főút mentén hat nagyméretű, 420 m3 térfogatú aszfalttároló tartály található. A legnagyobb tízszeres kapacitású. A valószínűtlen balesetekre is felkészültünk. Ha az aszfalt kiömlene, akkor egy masszív, 2 méteres kerítés állná útját az áradatnak.

A magyarokhoz hasonlóan a csehek is szeretik a virágos, tiszta udvart–rendes házat. Igyekszünk olyan tisztán tartani az üzemet, hogy szinte a földről lehessen enni. Pontosabban az aszfaltkeverékről.

A biztonságra és a tisztaságra ügyelünk az aszfalt tárolása, gyártása és értékesítése közben is.

Hogyan kerül az aszfalt a vevőkhöz?

Az aszfaltot többnyire a németországi Leunában található finomítónkból szállítják Kouřimba, tartálykocsiban, vagy vonattal.

aszfalt-mintak.jpg

Naponta akár 45 darab, 25-29 tonna aszfaltot szállító tartálykocsit tudunk fogadni, de igyekszünk minimalizálni az egyszerre érkező teherautók számát, hogy ne terheljük a környezetünket. Online ütemezésünknek, a mobilalkalmazásoknak és jelzőlámpa rendszerünknek köszönhetően már nem fordul elő a tartálykocsi konvoj a parkolóinkban és az utakon.

A vonatos beszállítás lassabb, de akár 40 tartálykocsi térfogatának megfelelő mennyiségű aszfaltot képes egyszerre célba juttatni.

Az aszfaltot nem melegítjük rögtön érkezéskor a végleges hőmérsékletre. A nálunk tárolt bitument először laboratóriumban teszteljük, és rögzítjük a mérési eredményeket. Mindezt a lehető legjobb végeredmény érdekében.

Ügyfeleink igényei szerint keverjük ki a végterméket: közúti aszfaltot, polimerrel módosított aszfaltot
és ipari aszfaltot.

A kész megrendelést általában forrón szállítjuk tartálykocsikban vagy vonattal. A hideg változat PE-fóliába csomagolt blokkokban és szemcsés formában indul útnak.

Az aszfalt legtöbbször egy építőipari csomagolóüzembe érkezik. Kívülállók számára érdekes tény, hogy nálunk a munkahét legintenzívebb pár órája vasárnap este, hogy az útmunkások számára hétfő reggel minden készen álljon.

Télen nagyon hideg van, nyáron nagyon meleg van…

modifikacios-egyseg.jpg

Legnagyobb büszkeségünk a polimerrel módosított bitumen (PMB), melyet egy az 1970-es évekből származó szabadalmunk alapján állítunk elő.

A polimeres, modifikált aszfalt sokkal ellenállóbb: nyáron jobban bírja a hőséget, és a téli fagy sem károsítja. A szélsőséges időjárással szemben is ellenálló útburkolat titka, hogy polisztirolhoz hasonló polimer granulátumot kevernek a bitumenes alaphoz.

A polimerrel módosított aszfalt alkalmas közutak és autópályák burkolására is. Raktárterületeken és tehergépkocsi-parkolókban is megállja a helyét, mert a hosszú autópálya-utak során felmelegedett kerekek nem hagynak nyomvályút maguk után.

Egy 1,5 millió dolláros befektetésnek köszönhetően épült modifikációs egység teszi lehetővé a speciális aszfalt gyártását.

Fő, hogy olcsó legyen. Vagy mégsem?

Az aszfalt hetente változó ára meghatározó tényező a vásárlóknál. De fontos az időben történő szállítás, a csomagolás és a megbízás zökkenőmentes lebonyolítása is.

A kőolajfinomítóktól eltérően, ahol az aszfalt egy melléktermék, kouřimi üzemünkben az aszfaltgyártás „mindennapi kenyerünk”. Ezért tudunk rendkívüli minőségű szaktanácsadást és átlagosnál magasabb szintű, testreszabott szolgáltatást nyújtani.

Ügyfeleink aszfalt igényét a nap 24 órájában, a hét minden napján ki tudjuk elégíteni. Összes termékünk azonnal szállításra kész.

Minden folyamat automatizált és digitalizált, az aszfalt megrendelésének az alkalmazásban történő leadásától kezdve az automatizált technológiai berendezésekkel történő gyártáson át a kiszállítás visszaigazolásáig.

A megszokott hőmérsékletnél akár 40 fokkal hidegebb aszfaltokat is gyártunk, ami értékes energiamegtakarítást jelent a kezelés és tárolás során az ügyfeleknek, valamint kevésbé megerőltető munkát a burkolók számára.

De mi a helyzet az utak minőségével?

Az autósok és a járókelők az aszfalt minőségét az utak és a járdák felülete alapján ítélik meg. Ezért is érdemes elkerülni az évenként szükséges kátyúzást és felújítási munkákat. Minőségi aszfaltunkat a nagy építőipari vállalatok és burkoló cégek is jól le tudják fektetni.

Utolsó lépésként már csak az van hátra, hogy a burkolatfelújítási pályázatok elbírálásánál ne csak az árcédulát, hanem a minőséget is figyelembe vegyék.

Újrahasznosított aszfalt? A jövő zenéje.

kourim-latogatas.jpg

Az új aszfaltfajtákat Kouřimban a TotalEnergies szén-dioxid-semlegességi célkitűzései alapján fejlesztjük. Az aszfalt a nyersolaj lepárlásából származó egyetlen 100%-ban újrahasznosítható frakció.

„Egyre inkább a tartósabb, polimerekkel módosított aszfalt típusokra és az újrahasznosításra szeretnénk összpontosítani. Kerüljön csak vissza minél több aszfalt az utakra"  hangsúlyozza Michael Machalla üzemvezető.

Hogyan hasznosítható újra a régi aszfalt?

Az eredeti aszfaltkeveréket felmarják, és a keverék eredeti tulajdonságait visszaállító, különleges, ún. revitalizáló komponenssel dúsított aszfaltkötőanyaggal keverik. Speciális aszfaltkötőanyagaink fejlesztésével támogatjuk az újrahasznosítást, a körforgásos gazdaságot és csökkentjük az építési hulladék mennyiségét.

Szereti a friss aszfalt szagát? Mi lenne, ha borókafenyő illattal helyettesítenénk?

A telephelyen további felújításokat tervezünk a környezetvédelem és a működési hatékonyság érdekében. Fejlett légszűréssel csökkentjük a zaj- és szagkibocsátást.

„A további automatizáció kifejezetten szívügyem,“  meséli Michael Machalla.

„Hosszú távú kapcsolatot építünk Kouřim városával és a szomszédainkkal, akikkel telefonszámot is cseréltünk, hogy bármikor elérhetők legyünk számukra.”

A TotalEnergies részt vesz a város rendezvényein, aktívan támogatja a konténeres- és lakossági szelektív hulladékgyűjtést.

Itt egy kis ízelítő a fenntartható jövővel foglalkozó projektjeinkből.

Egyes innovációk teljesen hétköznapi dolgok segítségével tudnak sokat javítani az életminőségen.

Ma már képesek vagyunk olyan aszfaltkeverék előállítására is, amely a jellegzetes „aszfalt szag” helyett a borókafenyő illatát árasztja. Ezt a kellemes bónuszt leginkább az új aszfaltréteg útburkolói, illetve a sűrűn lakott településrészek lakói értékelik.

Reméljük mostantól mindig eszébe jut majd a TotalEnergies kouřimi üzeme, ha megérzi a friss aszfalt illatát, lát egy szép, kátyúk nélküli útfelületet, vagy sima járdát.

Nézzen be hozzánk!

kourim-latogatas_2.jpg

Michael Machalla, az üzem vezetője a külföldről érkezett TotalEnergies kollégákkal.

 

atvetel-berakodas.jpg

Indusztriális főút. Berakodás jobb oldalon, balra pedig az átvevősáv.

 

aszfalt-tarolo-berakodas.jpg

A hat nagy aszfalttároló tartály egyike. Itt melegítjük a keveréket a tartálykocsiba töltés előtt.

 

terulet-sinek.jpg

Sínen vagyunk! A páneurópai 4-es vasúti szárnyvonal Prága és Česká Třebová közötti szakaszán. A sínek a Pečky pályaudvarra vezetnek.

 

aszfalt-berakodas.jpg

A tartálykocsi sofőrök nem csak a volán kezeléséhez értenek. Ők csapolják az aszfaltot is. Az állványokról végzett műveletet kamerák ellenőrzik a vezérlőből.

 

vezetoi-horog.jpg

A tartálykocsi tetején található túlnyomásos szelepet is a járművezetők nyitják ki. Ilyenkor a képen látható kampón keresztül vezetik a biztonsági kötelet.

 

inline-gyartas.jpg

Számos szabványos, vagy vevői igények szerinti in-line gyártású termékkel büszkélkedünk. A vevők speciális rendeléseit automatikusan keverjük.

 

modifikacios-egyseg-tartaly.jpg

2018-ban nyitottuk meg új, polimerrel modifikált aszfaltot gyártó egységünket. Az ünnepi megnyitón számos TotalEnergies kolléga vett részt az egész világról.

 

tartalykocsi-merleg.jpg

A tartálykocsi mérlegen állva balra a legnagyobb aszfalttárolónk, jobbra pedig a polimerrel modifikált aszfaltgyártó egységünk látható.

 

kazan.jpg

Földgázzal fűtött forró olajjal melegítjük egyenletesen az aszfaltot, hogy ne váljon rideggé és megfelelően kezelhessük.

 

riegrovy-sady-park-aszfaltburkola.jpg

Színes aszfaltunk a Riegrovy sady nevű prágai parkban.

 

 

Kiadás dátuma: 2022. augusztus 4.