Mi is pontosan a SAF?
A SAF valójában a hagyományos JET A-1 repülőgép-üzemanyag és egy bioszármazék keveréke. Ez a bioszármazék hulladék alapanyagokból készül – például használt sütőolajból vagy a biogyártás melléktermékeiből. A leggyakoribb gyártási folyamat a HEFA (hidrogénezett észterek és zsírsavak), amely kiváló minőségű komponenst eredményez, amely könnyen keverhető a hagyományos üzemanyaggal, így a végtermék biztonságos és megbízható a repülésben való felhasználásra.
A SAF akár 50%-os arányban is keverhető, és mégis teljes mértékben kompatibilis a mai repülőgépekkel és a földi infrastruktúrával. Ez teszi úgynevezett drop-in (közvetlenül használható) üzemanyaggá: egyszerűen betankolják, és a gép mindenféle műszaki átalakítás vagy plusz beruházás nélkül felszállhat.
A SAF az innováció és a gyakorlatiasság egyedülálló kombinációja. Ellentétben más dekarbonizációs technológiákkal, nem kell új motorokra vagy teljesen új repülőgéptípusokra várni. A SAF már ma is működik, és lehetővé teszi a légitársaságok karbonlábnyomának azonnali csökkentését.
Miért nincs (még) minden repülőtéren és gépen SAF?
A fő okok elsősorban a gazdasági és kapacitási problémák. A SAF-gyártás technológiailag sokkal bonyolultabb és jelenleg jelentősen drágább, mint a hagyományos üzemanyag-gyártás. A világon még mindig kevesen képesek ipari méretekben alkalmazni a HEFA-technológiát. Ezért a gyártási mennyiség nem elegendő a növekvő kereslet kielégítéséhez.
A TotalEnergies jelenleg egy biofinomítót üzemeltet Európában. 2026-ban indít majd el egy következőt. Mindkettő Franciaország területén található, és egy korábbi olajfinomító átépítésével jött létre. Ez egyértelműen jelzi, hogy a hagyományos infrastruktúra is sikeresen átalakítható, megnyitva ezzel az utat a fenntartható energia új korszaka előtt.
A SAF és a jogszabályok
Az Európai Unió 2025-től bevezeti az új RefuelEU Aviation rendeletet. Ennek értelmében a kiválasztott repülőtereknek biztosítaniuk kell, hogy az összes üzemanyag legalább 2% bioösszetevőt tartalmazzon. A repülőterek kiválasztása az utasforgalom és a teherszállítás mértéke alapján történik. Csehországban ez a kötelezettség egyelőre csak a prágai Václav Havel repülőtérre vonatkozik. Ez egy fontos lépés, mert meghatározza a légi közlekedés fejlődésének irányát.
Szintén Prágában került sor egy fontos mérföldkő elérésére. 2025 júliusában ugyanis a TotalEnergies először szállított le 35%-ban bioalapú SAF üzemanyagot. Ez a pillanat a cseh légi közlekedés új korszakának kezdetét jelenti. Bizonyítja, hogy a technológia készen áll, és hogy a cseh piac is képes befogadni az innovatív megoldásokat, amelyek elősegítik a közlekedés dekarbonizációját.
Kihívások és lehetőségek
A SAF széleskörű elterjedése nem lesz egyszerű. A legnagyobb kihívások közé tartozik a magas előállítási költség és a korlátozott gyártókapacitás. Ezek az akadályok azonban nem jelentenek megálljt – inkább ösztönző erőt adnak a gyorsabb innovációhoz.
Ugyanakkor számos lehetőség is megnyílik. A SAF teljes életciklusa során akár 90%-kal is csökkentheti a CO₂-kibocsátást a fosszilis üzemanyagokhoz képest – ez olyan eredmény, amelyet jelenleg egyetlen más, azonnal elérhető technológia sem kínál a légiközlekedésben. Emellett a SAF versenyelőnyt jelent azoknak a vállalatoknak, amelyek képesek előállítani és szállítani ezt az üzemanyagot. Nem kevésbé fontos szempont, hogy a hagyományos finomítókat fokozatosan át lehet alakítani bioüzemekké, így a meglévő infrastruktúra is hozzájárulhat az új, fenntartható gazdaság felépítéséhez.
Milyen szerepet játszik a TotalEnergies a SAF fejlesztésében?
2014-ben a „Lab’line for the Future” programmal kezdtük írni a jövő repülésének történetét: 78 alkalommal szálltunk fel Párizs, Toulouse és Nizza között 10% SAF-tartalmú üzemanyaggal. Innen nem volt megállás – 2021-ben a menetrend szerinti járatokon, például a Párizs–Montreal útvonalon, már 16 és 30%-os SAF-keveréket is használtunk.
A SAF a TotalEnergies szélesebb körű multi-energy stratégiájának része – célunk, hogy 2050-re elérjük a karbonsemlegességet. Már több mint tíz éve gyártunk SAF-ot, kizárólag hulladékok és melléktermékek felhasználásával, a körforgásos gazdaság elvei szerint. Az üzemanyag minősége megfelel a szigorú nemzetközi előírásoknak (ASTM D7566). A JET A-1-gyel való keverést követően műszaki szempontból a szabványos üzemanyag kategóriájába tartozik (ASTM D1655). Termékeink ISCC-EU tanúsítvánnyal rendelkeznek, és világszerte elismertek.
Bár 2050-re tűztük ki a karbonsemlegességet, a légiközlekedés jövőjét már ma formáljuk. A SAF nem mindenre kínál megoldást, de egy gyakorlati és azonnal alkalmazható eszköz, amely drámaian csökkenti a kibocsátásokat. Csehország az első SAF-szállítás révén azon országok közé került, ahol ez már valóság, nem puszta terv. A TotalEnergies készen áll arra, hogy partnerként támogassa a teljes folyamatot – a gyártástól a szállításon át, egészen a légitársaságokkal és repülőterekkel való együttműködésig.
Repülőgép-üzemanyag beszerzési felelős?
Akkor valószínűleg már ismeri a SAF-ot, és talán fontolgatja a használatát. Ha többet szeretne megtudni, vegye fel velünk a kapcsolatot itt: [email protected].