Hogyan töltsük az elektromos autót és mennyibe kerül a töltésük?

Az elektromos autók a működéshez egyenáramot (DC) használnak. A töltéskor tehát
2 lehetőség van, amelyek nemcsak a töltés sebességében, hanem a technika és a költségek tekintetében is eltérnek:

  • Töltés váltóárammal (AC)
    Az elektromos autóba a váltóáram közvetlenül az elektromos hálózatból (például az otthoni elektromos dugaljból) érkezik. Az elektromos autóban ezután a fedélzeti töltő egyenáramúsítja (DC), és az akkumulátorban tárolja.
  • Töltés egyenárammal (DC)
    A DC töltőknél a váltóáramot (AC) már a tulajdonképpeni töltő alakítja egyenárammá. Az elektromos autókba tehát már egyenáram érkezik, ami közvetlenül az akkumulátorokba tart. Az töltés emiatt gyorsabb.

 

Eltérések a váltóáramú (AC) és az egyenáramú (DC) töltés között.

Töltő

  • AC: Töltőkábel, wallbox
  • DC: Különálló töltőállomás

Forrás

  • AC: 230 V / 400 V
  • DC: Nagyteljesítményű áramfelvételi hely

Elhelyezés

  • AC: Otthon, nyilvános helyen
  • DC: Autópályán, nyilvános helyen

Jellegzetes felhasználás

  • AC: Töltés otthon éjszaka
  • DC: Töltés az utakon

Elérhető az elektromos autóknál

  • AC: Alapfelszereltség
  • DC: Alapfelszereltség / Feláras tartozék

Csatlakozók (Európa)

  • AC: 2-es típus (Mennekes)
  • DC: CCS/CHAdeMO

Maximális teljesítmény

  • AC: 22 kW
  • DC: 350 kW

Az akkumulátor töltése

  • AC: 8-12 óra
  • DC: 1-2 óra

Költségek (érvényes 2022.09.01-től)

  • AC: 17–33 Ft/km
  • DC: 33-50 Ft/km

 

Mire ügyeljünk az elektromos autók töltésénél?

  • Az egyenáramú gyorstöltés az elektromos autók többségénél csak 80%-os kapacitásig elérhető. Ezután a töltés sebessége az akkumulátorok védelme miatt lecsökken.
  • Az akkumulátor élettartama miatt a kímélőbbnek a lassabb, váltóáramú (AC) töltés bizonyul. Ezért javasoljuk az otthoni éjjeli töltést váltóárammal, a gyorstöltést (DC) pedig csak útközben.
  • A váltóáramú (AC) töltésnél a maximális töltési teljesítményt a fedélzeti töltő teljesítménye befolyásolja. Ha egy 11 kW teljesítményű állomáson tölt, de az elektromos autója fedélzeti töltője csak 7,2 kW teljesítményű, csak az alacsonyabb teljesítménnyel tölthető.
  • Az elektromos áram akkumulátorokba töltésekor 10%-os veszteség következik be a töltő típusa szerint. Például egy 100 kWh kapacitású akkumulátor töltésekor 110 kWh áramért fizet.
Hasznosnak találja?