Mi a motorolaj viszkozitás és mik a viszkozitási osztályok?
Az olajviszkozitás vagy folyékonyság a folyadék belső súrlódásának mértéke. Motorolajok esetében a SAE (Society of Automotive Engineers) módszertana szerinti viszkozitási tartományokban van megadva.
- A téli viszkozitási osztályok SAE J300 szabvány szerinti jelölése a „W” (winter) betű és szám (0W, 5W, 10W, 15W stb.) – minél kisebb a szám, annál jobb az olaj szivattyúzhatósága alacsonyabb hőmérsékleteken. Ennek köszönhetően az olaj alacsonyabb hőmérsékleten is gyorsabban lesz hatékony. A motorolaj téli viszkozitási osztálya a többfokozatú olajok folyékonyságát 100 °C-on nem befolyásolja.
- A SAE J300 előírás szerint a nyári viszkozitási osztályokat SAE betűkkel és egy számmal (SAE 16, SAE 20, SAE 30, SAE 40 stb.) jelölik - minél magasabb a szám, annál nagyobb az olaj viszkozitása 100°C-on (ami általában a motorolaj üzemi átlaghőmérséklete). A nyári viszkozitási osztály semmilyen módon nem befolyásolja a többfokozatú olajok szivattyúzhatósági pontját alacsony hőmérsékletnél.
- A többfokozatú olajok mind a nyári, mind a téli viszkozitási tartomány viszkozitási követelményeinek megfelelnek, és „téli viszkozitási osztály” - „nyári viszkozitási osztály” jelöléssel rendelkeznek, pl. 5W-40. Ezek a többfokozatú olajok megfelelnek mind az alacsony hőmérsékletű tulajdonságok, mind a magas hőmérsékleti viszkozitás követelményeinek. A SAE J300 paraméter értelmezéséhez a többfokozatú olajoknál az alacsony hőmérsékletű paramétereknél a téli, a magas hőmérsékleti paramétereknél a nyári viszkozitási osztályból kell kiindulni.