Skip to content

Hogyan válasszuk ki a megfelelő olajat az autónkba? Tanácsok a szakembereiktől

A minőségi olajok meghosszabbítják a motor élettartamát, illetve csökkentik a jövőbeli szerviz- és karbantartási költségeket. Hogyan válasszuk ki tehát a megfelelő motorolajat az autónk számára, esetleg mikor töltsük újra?

Egy nő Quartz olajat tölt az autó motorjába

 

  1. Alapvető fontosságú a rendszeres olajcsere
  2. Hogyan válasszuk ki a megfelelő olajat?
  3. A motorolaj rendszeres ellenőrzése
  4. Hogyan töltsük fel a motorolajat?
  5. Válasszon ellenőrzött olajmárkát

1) Alapvető fontosságú a rendszeres olajcsere

 

Az olajcsere intervallumot mindig az adott autógyártó határozza meg.

Az olajat rendszerint 1-2 éves vagy 15 000 - 30 000 kilométeres intervallumban ajánlott cserélni. Az olajcsere intervallumot az autógyártó a belső vizsgálatai és tesztjei alapján határozza meg.

Semmiképp sem árt a motornak, ha a gyártói ajánlásokkal szemben rövidebb csereintervallumot választunk, sőt, ha nagyobb igénybevételnek kitett környezetben üzemeltetjük az autót, a szakemberek is javasolják a csereintervallum 30-50%-os csökkentését.

Ha nem biztos abban, milyen motorolajat válasszon, vagy hány kilométerenként cserélje, javasoljuk, hogy keressen fel egy márkaszervizt, ahol szakmai segítséget nyújtanak.

2) Hogyan válasszunk megfelelő motorolajat?

A motorolaj kiválasztásakor kövesse a gyártói utasításokat. A motorolaj specifikációk az autója számára megtalálható:

  • az autójához kapott használati és karbantartási utasításban,
  • a szervizkönyvben.

De használhatja az olajgyártók kenési tervét is, esetleg vegye fel a kapcsolatot a márkaszervizzel.

A megfelelő olaj kiválasztásánál tartsa be az autógyártó ajánlásait (például: VW504.00/507.00; PSA B71 2290; RN720 stb.) és az ajánlott SAE viszkozitási indexet (például.: 0W-20; 5W-30 stb.), amennyiben ezt közölték.

Az autógyártók a megfelelő olaj kiválasztásánál elsősorban a gyári tesztjeiket követik.

Számos idő- és költségigényes vizsgálatról van szó, amivel az autógyártók a konkrét motorok élettartamát és az üzemét tesztelik. Például a következő paramétereket tesztelik: a hajtókar kopása, a hengerek kopása, az olaj degradációja és oxidációja, üledékképződés a motorban, a turbófeltöltőben, kompatibilitás a gumi alkatrészekkel, a FAP-szűrő, az SCR és az oxidációs katalizátorok élettartama stb.

Ha pedig az olaj- és kenőanyag gyártók teljesítik az előírt tesztelést és a követelményeket, az autógyáraktól (motorgyáraktól) megkapják a gyártói tanúsítványt a megfelelő szabványszámmal (például VW504.00/507.00 a Volkswagen konszern számára).

Az ACEA és az API határozzák meg az olaj teljesítményére vonatkozó minimális követelményeket, de nem helyettesítik a sokkal szigorúbb gyári engedélyeket (OEM approval) és specifikációkat. Kivételesnek számítanak azok a járműgyártók, akik nem követelik meg a gyári engedélyeztetést, és csak az ACEA, API és egyéb szabványok követelményeit veszik figyelembe (néhány ázsiai gyártó).

 

Az ACEA teljesítmény specifikáció

Az ACEA (Európai Autógyártók Szövetsége) a következő szerint szabályozza a teljesítménnyel szembeni követelményeket:

Példa: ACEA A3/B4

  • A betű – benzinmotorok, személyautók, motorolajok szabványos szulfát-hamutartalma.
  • B betű – dízelmotorok, személyautók, motorolajok szabványos szulfát-hamutartalma.
  • Az 1–5 szám mutatja a teljesítménnyel szembeni és specifikus követelményeket.

Példa: ACEA C3

  • C betű – dízel- és benzinmotorok, 1% mn-nél alacsonyabb motorolaj szulfáthamu tartalom (úgynevezett low saps).
  • Az 1 – 6 szám mutatja a teljesítménnyel szembeni és specifikus követelményeket (HTHS viszkozitás, szulfáthamu tartalom, kéntartalom stb.).

Példa: ACEA E9

  • E betű – teherautók és kishaszongépjárművek dízelmotorjai
  • A 3 – 9 szám mutatja a teljesítménnyel szembeni és specifikus követelményeket (szulfáthamu tartalom, TBN stb.).

Az ACEA teljesítménnyel szembeni követelmények esetén nincs úgynevezett visszafelé ható kompatibilitás, amikor az újabb (rendszerint a magasabb számú vagy későbbi betűjű) szabvány kiváltható a régebbi szabvánnyal. Kivételt képez az ACEA A3/B3 kiválthatósága a nagyobb teljesítményű ACEA A3/B4 szabvánnyal, és az ACEA A5/B5 kiválthatósága a korszerűbb ACEA A7/B7 szabvánnyal.

Az API teljesítmény specifikáció

API (Amerikai Petrolkémiai Intézet) a teljesítménnyel szembeni követelményeket a következőképpen szabályozza:

Példa: API SN/CF

  • S betű – benzinmotorok, személyautók, motorolajok szabványos szulfát-hamutartalma.

  • C betű – dízelmotorok, személyautók, motorolajok szabványos szulfát-hamutartalma.

  • Az S és a C betűt követő újabb betű a teljesítménnyel szembeni és a specifikus követelményeket szabályozza. Minél magasabb a betű, annál nagyobb teljesítményű az olaj, és a korszerűbb motorok számára szolgál.

  • A CG-4/CH-4/CI-4/CJ-4/CK-4 szabványok a teherautók és a kishaszongépjárművek dízelmotorjaival szembeni követelményeket szabályozzák.

Az API teljesítménnyel szembeni követelmények esetében létezik úgynevezett teljes visszamenőleges kompatibilitás, amikor az újabb szabvánnyal (az ábécé elején lévő betű) kiváltható a régebbi szabvány (az ábécé vége felé lévő betű). Például: API SP visszamenőleg az API SN+/SN/SM/SL/SJ szabvány helyébe léphet stb.

Az olajfolyósságot avagy a viszkozitást viszkozitási tartományban adják meg a SAE (Society of Automotive Engineers) metodikája szerint.

  • téli viszkozitási osztályokat a SAE J300 előírás szerint egy „W” (winter) betű és egy szám jelzi (0W, 5W, 10W, 15W stb.) – minél alacsonyabb az osztály, annál jobban szivattyúzható az olaj alacsonyabb hőmérsékleten. Ennek köszönhetően válik kenőképesebbé alacsonyabb hőmérsékleten. A motorolaj téli viszkozitási osztálya nincs hatással a 100°C vagy annál magasabb hőmérsékleten az olaj folyósságára.
  • nyári viszkozitási osztályokat a SAE J300 előírás szerint a SAE betűkombináció és egy szám jelöli (SAE 16, SAE 20, SAE 30, SAE 40 stb.) – minél magasabb ez a szám, az olaj viszkozitása és folyóssága, annál magasabb 100°C-on (ami rendszerint a motorolaj közepes munkahőmérséklete). A nyári viszkozitási osztály semmiképp sem befolyásolja a szivattyúzhatósági pontot alacsony hőmérsékleten a többfokozatú olajoknál.
  • többfokozatú olajok tehát teljesítik mind a nyári, mind a téli viszkozitási tartományt, és tartalmazzák a „téli viszkozitási osztályt” – „nyári viszkozitási osztályt” is, például: 5W-40. Ezek a többfokozatú olajok mutatják mind az alacsony hőmérsékleti tulajdonságokat, mind a magas hőmérsékletnél biztosított viszkozitást. A SAE J306 paraméter magyarázatához a többfokozatú olajoknál a téli viszkozitási osztályból kell kiindulni az alacsony hőmérsékleti paraméterek számára, és a nyári viszkozitási osztályból a magas hőmérsékleti paraméterek számára.

3) A motorolaj rendszeres ellenőrzése

Javasoljuk a motorolaj mennyiségének rendszeres ellenőrzését, hogy időben kiderítse az esetleges megnövekedett olajfogyasztást.

Az olajmennyiség ellenőrzéskor az autónak egyenes felületen kell állnia. Ha az ellenőrzés előtt a motor járt, hagyja kikapcsolva a motort legalább 2 percig, hogy az olaj visszafolyjon az olajkádba. A hideg motorolaj esetén a visszafolyási idő az olajkádba hosszabb.

Az olajszint (olajmennyiség) mérést kézzel vagy elektronikusan is ellenőrizheti:

  • Kézzel (olajnívó pálca)
    A kézi ellenőrzéskor húzza ki az olajnívó pálcát a motorból, törölje le, és tolja vissza a motorba kb. 3 másodpercre, majd húzza ki újra. Az olajszintnek a nívópálcán a minimum és a maximum rovátka között kell lennie.

    Általánosan elfogadott, ha az olajszint a nívópálca maximális rovátkája és a két rovátka között középen állapodik meg. De ez csak egy praktikus ajánlás. A motor még akkor is biztonságosan működik, ha az olajszint a minimum rovátkán van. Ha azonban nagyobb olajfogyasztást tapasztal a közlekedési stílus, a motorterhelés esetleg mechanikus hiba miatt, ilyen esetre semmilyen tartalék olajmennyiség nincs a motorban.

Egy olajnívó pálcát tartó kéz részlete

 

  • Elektronikusan (motorolaj mennyiség érzékelő)
    Elektronikus méréskor a motorolaj mennyiséget többnyire grafikusan jelzi ki a műszerfal kijelzője, rendszerint a gyújtás bekapcsolásakor, de a motorindítás előtt. Bizonyos járművek figyelmeztethetnek a közelgő minimális motorolajszintre, a várható hatótávra és a motorolaj feltöltés szükségességére a műszerfal kijelzőjén.

4) Hogyan töltsük fel a motorolajat

Az olajat a motorba a betöltőnyíláson át töltjük be (rendszint egy olajkanna jelölést tartalmaz) az olajnívópálca szerinti maximum rovátkái – nem többet.

A motorolaj betöltő nyílás fedele

 

A feltöltésre szánt olajat az olajcserekor fennálló paraméterek és alapelvek szerint választjuk ki.

Az azonos gyári engedéllyel (OEM approval) rendelkező olajok, esetleg az autógyártó által engedélyezett SAE viszkozitási indexű olajok műszaki szempontból korlátozás nélkül használhatók utántöltésre.

Ha azonban lehet, a feltöltésre is használjunk mindig az olajcserekor választott típusú motorolajat.

Néha előfordulhat, hogy az olajat fel kell tölteni, és nem áll rendelkezésre olyan termék, amely megfelelne a gyári szabványnak vagy viszkozitási tartománynak. Mit tegyünk ilyenkor?

Ilyen esetben a bármilyen „rokon” olaj használható a feltöltésre, ahol viszont legalább a következő feltételeket be kell tartani:

  • úgynevezett low saps olajok (ACEA Cx szabvány) a FAP-szűrővel felszerelt autóknál,
  • standard szulfáthamu tartalmú olaj (ACEA Ax/Bx; API Sx/Cx) a FAP-szűrő nélküli autókba,
  • előírt SAE nyári viszkozitási tartomány (pl. xW-30).

Általánosságban legfeljebb a motorolaj töltet 10%-át ajánlott feltölteni. Ha valóban szükséges a motorolaj feltöltése, és nem tudjuk tartani a viszkozitási tartomány és az úgynevezett low saps követelményt, töltsön a motorba olyan olajat, amely épp rendelkezésre áll. A magyarázat erre nagyon egyszerű: bármilyen olaj jó a motornak a semminél.

5) Válasszon ellenőrzött olajmárkát

Most már tudja, milyen követelmények szerint kellene megfelelő olajat választani az autójának. Viszont fontos szerepet játszik a márka is.

Az említett gyári tesztek szigorú követelményeire való tekintettel az ismeretlen márkák gyártói és az olcsó termékek gyakran hamisan közlik a gyári specifikációk teljesítését, sőt egyenesen a gyári engedélyeket is (OEM approval).

Ezektől a márkáktól eltérően a neves gyártók biztosítják az adott autó- és motorgyárak gyári engedélyeit is bemutatni, amelyek garantálják az igényes követelmények teljesítését.

A TotalEnergies-nél több mint 50 éves fejlesztés és kutatás áll mögöttünk nemcsak az autóolajok terén, hanem az autógyárakkal történő együttműködés terén is az új, korszerűbb motorokba alkalmas kenőanyagtípusok fejlesztése során.

Nem feledkezhetünk meg emellett a csúcs motorsport számára fejlesztett kenőanyagokról sem, ugyanúgy, ahogy az ipari berendezésekbe, teherautókba, építőipari és mezőgazdasági gépekbe fejlesztett olajokról sem. Ez pedig tisztességes referencia.

  • A motorolaj márkát választhatja például aszerint is, mennyire kímélő kímélő a csomagolásuk, a szállításuk vagy az olajok raktározása.
  • Szeretné az olajipari cégnél ellenőrizni, hogy az adott olaj alkalmas-e az autójába? Használja a Kenési terv alkalmazást, amely segítséget nyújt a megfelelő olaj kiválasztásában.
  • Megtekintheti ezen kívül a vevői teszteket és referenciákat is a kiemelt kenőanyagok számára.
  • Azt ajánljuk, hogy a vásárlását csak az ellenőrzött forgalmazóknál, a megbízható autószervizekben, a leinformálható webáruházakban vagy a TotalEnergies márkaforgalmazóinál végezze.
  • A TotalEnergies olajcsomagolások tartalmazzák a hamisítás elleni védelmet növelő új zárakat. A címkén megtalálható egy QR-kód, amit csak be kell olvasnia, és azonnal ellenőrizheti a termék eredetiségét.
  • A nagyobb járműparkot kezelő cégek és szervezetek számára ajánljuk a technikusaink szolgáltatásait és az LubAnac diagnosztikai rendszert.

Kérdezzen bátran a szakemberektől

Figyeljen a névtelen tanácsokra az internetes fórumokon.

Az internetes cikkekben és a vitafórumokban számos „garantált” információ kering az állítólagos szakemberekről, amelyek rendszerint valótlanok és megtévesztők lehetnek. Ha szakmai tanácsra vagy segítségre van szüksége, forduljon a valódi szakemberekhez.

Még mindig bizonytalan a motorolaj specifikációval kapcsolatban? Elvesztette az autója használati utasítását? Kérdezzen bátran a magyarországi autóforgalmazójától vagy a márkaszervizétől.

Ha szeretne tanácsot kérni a motorolajjal kapcsolatban, tekintse meg a gyakran ismételt kérdések menüpontot, vagy forduljon közvetlenül hozzánk, mi tanácsot adunk.

 

Kiadás dátuma: 2022. július 31.

Regisztráljon hírleveleinkért TotalEnergies!

És értesüljön a legérdekesebb hírekről a TotalEnergies világából

JOGI NYILATKOZAT

Szeretnék feliratkozni a Hírlevélre, és igazolom, hogy megismerkedtem az Adatvédelmi szabályzattal. A Hírlevélről bármikor leiratkozhat itt vagy a megküldött hírlevélben található linken keresztül.