Skip to content

Elektromobilitás: hol tartanak a magyarországi, szlovákiai és csehországi városok?

Nagyon fontos, hogy gyorsan eljussunk A városból B városba, de levegőre is szükségünk van. Elég nagy különbség ott élni, ahol egészségesen közlekednek, és ahol magas a CO2 kibocsátás. Olvassa el, mit tesznek szomszédaink nagyvárosaiban a fenntarthatóságért a személyi és tömegközlekedésben.

Egy férfi és egy nő a járdán érkezik az épp töltődő elektromos autóhoz

A közlekedés és az utazás globálisan 20-25%-ban felelős a CO2 kibocsátásokért. Az elektromobilitás csökkenti a levegőre gyakorolt negatív hatásokat, ezen felül a zajkibocsátást is, ezért a TotalEnergies-nél világszerte elektromos töltőhálózat kiépítésén dolgozunk. 2025-re összesen 150 000 ilyen töltőállomás felépítését tervezzük Európa-szerte. A személyforgalom mellett az árufuvarozásbantámogatjuk a tisztább energiákat.

A magyarországi városoknak, tömegközlekedési vállalatoknak és cégeknek elektromos töltőállomásokat szállítunk és további szolgáltatásokat nyújtunk az elektromobilitás terén.

Tekintsék át a városok összehasonlítását

Mi a helyzet az elektromobilitással Közép-Európa jelentős nagyvárosaiban?

Csehország, Szlovákia és Magyarország összesen 12 kiemelt városában vizsgáltuk, hogy állnak ma, és mik a jövőbeli terveik.

 

Elektromobilitás Magyarországon

Elektromobilitás Szlovákiában

Elektromobilitás Csehországban

Elektromobilitás Budapesten

Egy férfi a rakparton az elektromos töltőállomásba csatlakoztatja a kábelt

A jelenlegi helyzet

  • 555 nyilvános töltőállomás, és a számuk folyamatosan növekszik
  • a közösségi autózás 30-40%-a elektromos autó
  • 50 gázüzemű autóbusz, 20 elektromos üzemű busz közlekedik, a fennmaradó kb. 1400 busz pedig a hagyományos dízelüzemű
  • A tervek szerint a dízelüzemű buszok csaknem felét rövid időn belül lecserélik
  • Budapesten összesen 140 darab 100%-ban elektromos hajtású trolibusz közlekedik, amiből 80 a vezeték nélküli közlekedésre is alkalmas a beépített akkumulátorokkal.
  • A tömegközlekedési útvonalak 63%-át az elektromos járművek látják el (villamos, troli, metró).

A jövőbeli tervek

A budapesti fenntartható mobilitás (BMT) célkitűzése a tömegközlekedés kibocsátásainak csökkentése, és a fenntartható közlekedési mód előnyben részesítése. Budapest céljai között szerepel, hogy 2030-ra növeli a személy/kilométer arányokat a következőknél:

  • a tömegközlekedésben a jelenlegi 42%-ról 50%-ra
  • a gyalogos forgalmat 9%-ról 15%-ra
  • a kerékpáros forgalmat 1%-ról 5%-ra

A tervek további üzemeltetési célokat is megfogalmaznak:

  • Logisztika: a környezetre nehezedő terhek csökkentése érdekében a környezetkímélő szállítási módokat preferálják (vasút, vízi közlekedés, elektromos, teherforgalom)
  • Zéró kibocsátású járművek vásárlása: a trolihálózat bővítése, önjáró trolibuszok és elektromos buszok vásárlása
  • Taxiszolgálat: az alternatív hajtású járművek előnyben részesítése (elektromos autóvásárlás támogatás, töltőállomások telepítése taxiállomásokra)
  • Megosztott (közösségi) autózás: az elektromos járműpark szabályozásának támogatása

Elektromobilitás Miskolcon

Egy jármű hátuljának és a TotalEnergies töltőállomás egy részlete

A jelenlegi helyzet

  • A kerékpáros infrastruktúra fejlesztése és az elektromos kerékpár kölcsönzési szolgáltatás
  • A fenntartható városi mobilitás stratégiájának átdolgozása
  • 75 új CNG-üzemű busz beszerzése, amelyek megfelelnek a legújabb Euro 6 kibocsátási szabványnak
  • A kiegészítő CNG töltőállomások elérhetők a személyautók számára is, magánszemélyek és cégek számára egyaránt

A jövőbeli tervek

  • 2021–2022: 6 kisebb CNG-üzemű busz beszerzése, 10 elektromos busz vásárlása
  • 2022-2025: a teljes dízel járműpark lecserélése elektromos buszokra, az elektromos buszok dinamikus töltőállomás hálózatának kiépítése
  • 2025-2032: a CNG buszok elektromos buszokra cserélése (összesen 132 elektromos busz lesz üzemben), a járművek összszámának 3%-kal történő csökkentése.
  • 2037 után: a teljes járműpark már csak elektromos buszokból áll

Elektromobilitás Pozsonyban

Egy férfi kártyát érint a TotalEnergies nyilvános töltőállomásához

A jelenlegi helyzet

  • Kb. 250 töltőállomás
  • Pozsonyban és a környékén a legnagyobb az elektromos járművek koncentrációja Szlovákiában, ezért a legfontosabb terv a töltőállomás infrastruktúra további fejlesztése

A jövőbeli tervek

  • Az Urban-E projekt elindítása, amelynek célja az elektromobilitás fejlesztése, a töltőállomás hálózat fejlesztése és bővítése, más közlekedési formák támogatása. Ennek befejezése idén várható.
  • A városi töltőállomás hálózat fejlesztése a lakóövezetekben, különösen a lakótelepeken, ahol nincs más töltési mód.
  • A következő években összesen több mint 320 ilyen töltőállomás építését tervezik.

Elektromobilitás Kassán

Egy férfi egy modern épület előtt parkoló elektromos autó mellett sétál

A jelenlegi helyzet

  • Kassa úttörőnek számít az elektromos buszok bevezetése terén a tömegközlekedésben
  • Jelenleg 23 elektromos busz közlekedik (Kassa város tömegközlekedési vállalata által üzemeltetett járművek kb. 10%-a).

A jövőbeli tervek

  • A város EU-pályázatokat nyújtott be alacsony kibocsátású vagy zéró kibocsátású járművek beszerzésére.
  • Jelenleg a stratégiai dokumentumot frissítik, amely a trolibuszok fokozatos lecserélésével számol parciális trolikra.
  • Előkészület alatt a „Mobilitás, mint szolgáltatás” (MaaS) koncepció, amelynek célja a gépjárműforgalom csökkentése a városban. Ez a koncepció lehetővé teszi az egységes fizetést a tömegközlekedésért, a megosztott kerékpárokat és a további közlekedési eszközöket.
  • 2021 őszétől tesztelik az Antik SmartWay alkalmazás pilot projektet, amely tömegközlekedési eszközökre kínál jegyeket, ami tartalmazza az „utolsó mérföld” szállítási árát is.

Elektromobilitás Eperjesen

Egy nő távozik az elektromos töltőhálózatra csatlakoztatott autótól

A jelenlegi helyzet

  • 6 elektromos töltőállomás, 1 töltőállomás elektromos kerékpárokra
  • 400 megosztott elektromos roller és 200 megosztott kerékpár városszerte.
  • 8 napenergiára működő kerékpárbox
  • 40 környezetbarát autóbusz és trolibusz üzemben
  • Funkcionális adatátviteli rendszer a tömegközlekedési járművekből (adatátvitel az infotáblákra és az MHD Prešov alkalmazásba az utasok számára)

A jövőbeli tervek

  • 10 parciális trolibusz vásárlása, 4 alternatív üzemű városi autó vásárlása
  • Több kilométer trolivonal korszerűsítése, teljesen új szakaszok építése
  • 4,3 km újonnan épülő kerékpárút
  • Eperjes stratégiájának része a közlekedésben is a fenntartható fejlődés 2040-ig, vagyis az úgynevezett Masterplán, amely a járműpark, az infrastruktúra és a közlekedési okos megoldások fejlesztésével és korszerűsítésével számol.

Elektromobilitás Zsolnán

Egy férfi a TotalEnergies nyilvános töltőállomásánál álldogál

A jelenlegi helyzet

  • Több mint 10 töltőállomás
  • A töltőállomás infrastruktúra fejlesztését a város 2018-ban elfogadott elektromobilitási fejlesztési koncepciója szabályozza.
  • A város elfogadta a töltőállomás infrastruktúra kiépítésének stratégiai támogatását, például a megfelelő telkek vagy a parkolóhelyek vásárlásával.
  • A töltőállomások üzemeltetését szofisztikált technikával, rendszeres befektetésekkel és versenytársakkal a város átengedte a magán üzemeltetőknek.
  • A város a járműparkjában egy teljesen elektromos üzemű járművet tart fenn.
  • A tömegközlekedési vállalat hibrid és elektromos buszokat üzemeltet, amit teljesen elektromos trolibuszok és korszerű dízelüzemű buszok egészítenek ki.

A jövőbeli tervek

  • Zsolna továbbra is a passzív partner szerepét tölti be az elektromobilitás, illetve a hidrogén infrastruktúra fejlesztésében.
  • Az új építményeket és parkolóhelyeket már kötelezően töltőállomással kell felszerelni.
  • A parkolóházak 30%-a már az elektromos töltésre is alkalmas lesz.

Elektromobilitás Nyitrán

Egy férfi a leparkolt elektromos autó melletti épületbe lép

A jelenlegi helyzet

  • 10 töltőállomás városszerte, amelyeket magáncégek üzemeltetnek
  • 2 elektromos autó a városháza és a városi rendőrség üzemeltetésében
  • 2022-ben teljesen lecserélték a tömegközlekedési eszközparkot: A 80 új busz megfelel a legújabb Euro 6 kibocsátási szabványnak
  • Befejezés alatt áll a kerékpáros útvonalhálózat és a kerékpártárolók városszerte.

A jövőbeli tervek

  • Nyitra támogatja a magáncégek fejlesztéseit az elektromobilitás további infrastruktúrájának terén.
  • Új kerékpárútvonalakat terveznek.

Elektromobilitás Prágában

Egy elektromos autó a rakparton töltődik

A jelenlegi helyzet

  • Ingyenes parkolás az elektromos autóknak a fizetős zónákban.
  • Elektromos töltőállomásokat építenek.
  • 14 elektromos busz, tesztelés alatt áll a hidrogén hajtású busz, és további autóbuszvonalakat villamosítanak

A jövőbeli tervek

  • Prága tervezi a töltőállomás hálózat fejlesztését, és rendelkezik klímatervvel 2030-ig
  • 2025-ig legalább 750, 2030-ig pedig összesen 4,5 ezer töltőállomás üzembehelyezését tervezik.
  • A következő 6 éven belül 3-6 ezer töltőállomást telepítenek a közvilágítás mentén
  • A Bubeneč szennyvíztelepen biometán előállítást és nagy kapacitású hőszivattyú építését tervezik a háztartások hőellátására.
  • 2030-ig a zéró kibocsátású elektromos buszok, akkumulátoros trolik és alacsony kibocsátású buszok arányát 75%-ra tervezik a teljes buszállomány tekintetében.

Elektromobilitás Brnóban

Egy férfi és egy nő a járdán távozik a töltődő elektromos autótól

A jelenlegi helyzet

  • 20 töltőállomás, további 11 állomás építés alatt
  • a tömegközlekedési eszközpark 80%-a környezetbarát hajtású: a közlekedési eszközök 2/3-a elektromos trolibusz, a fele földgáz üzemű autóbusz
  • Tesztelés alatt az SOR NS 12 electric elektromos busz és a hidrogén hajtású busz a Připrav Brno (Készülj Brno) program keretében.

A jövőbeli tervek

  • A nagy városi körgyűrű befejezése
  • Az elektromobilitási infrastruktúra fejlesztése
  • A közlekedési telematika fejlesztése, ideértve az elektromos infrastruktúra előkészítését autonóm autókra.
  • A pályaudvar áttelepítése és Brno csatlakoztatása a nagysebességű pályákra, a TEN-T (transzeurópai közlekedési hálózati politika) pályák telepítésének fenntartása.
  • A védrendszer telepítése tranzit közlekedésnél (X43, D1 bővítés)
  • Rezidens parkolás bevezetése és P+R parkoló rendszer kiépítése
  • Kerékpáros úthálózat fejlesztése, ideértve problémás helyek (kereszteződések, átjárók) megoldását.
  • A gyalogos infrastruktúra gyengébb helyeinek felszámolása

Elektromobilitás Ostraván

Egy nő áll a töltőállomásnál egy graffitivel teli fal mellett

A jelenlegi helyzet

  • 25 töltőállomás (forrás)
  • 8 elektromos busz, idén további 24 és 5 töltőállomással bővül a folyamatos töltésre az Oppcharge standardban, amely lehetővé teszi a gyors energiatöltést az üzemeltetés során.
  • A károsanyag-kibocsátás mentes járművek aránya a tömegközlekedésben 52% (233 villamos és 65 troli).

A jövőbeli tervek

  • Díjtalan parkolás az elektromos autóknak a központban.
  • Elektromos töltőállomás építése 18 helyen a cégekkel együtt 2022 őszére, továbbá 2023 tavaszára.
  • Töltőállomások (11 kW) kiépítése lakótelepeken – a töltőállomásokat közvetlenül az utcai lámpák közelében vagy a kisebb oszlopoknál helyezik el a parkolóhelyeken.
  • Az elektromos autók töltőállomása járműparkolással a városközpontban.
  • Városi parkolók építése jelentős épületeknél és intézményeknél, ideértve az elektromos töltőállomás-oszlopok telepítését is.
  • A carsharing (közösségi autózás) támogatása
  • Villamos pálya építése Ostrava Porubě városrészben
  • A troli hálózat bővítése új parciális trolibuszokkal (trakciós akkumulátorok), amelyek részlegesen kiváltanak néhány buszt.
  • Az első 5 darab hidrogén hajtású busz üzembe helyezése

Elektromobilitás Plzeňben

Látkép egy elektromos autóból a töltőállomásnál álldogáló nőre

A jelenlegi helyzet

Plzeň a városi tömegközlekedés terén a legökologikusabb városok közé tartozik egész Csehországban. A tömegközlekedési eszközök több mint 2/3-a elektromos hajtású. Jelenleg épül Csehország egyik legnagyobb zöldtetővel rendelkező új, 13 500 m2 alapterületű, modern villamosmegállója.

Plzeňben ma már 40 akkumulátoros troli közlekedik, amelynek menet közben tölthető trakciós akkumulátorai függetlenséget és rugalmasságot nyújtanak, és minden évben továbbiakkal bővülnek a járműpark korszerűsítése keretében.

A jövőbeli tervek

  • Jelenleg előkészítés alatt áll a „Plzeň város elektromobilitási koncepciója”.
  • A város rendelkezik vezető projekttel az elektromos töltőállomások és az elektromos kerekpárok építésére.
  • Az Északi Előváros villamosítási projektje, ahol akkumulátoros trolik váltják a buszokat a jelenlegi buszvonalakon
  • A rövidebb szakaszok és útvonalak további villamosítása, úgynevezett tangeciális kapcsolatokra vagy vonalakra, amelyek a népesebb elővárosokat kapcsolják össze

Elektromobilitás Liberecben

Egy férfi kártyát érint a TotalEnergies töltőállomáshoz

A jelenlegi helyzet

  • Elektromos autók díjtalan parkolása
  • A töltőállomás kapacitásának bővítési szándéka
  • A fenntartható mobilitás kidolgozott terve, amely magában foglalja a károsanyag-kibocsátás mentes közlekedést.
  • Liberec város több elektromos autót, a Városi rendőrség pedig egy plugin-hibrid járművet használ.
  • A tömegközlekedés is villamosított a villamosoknak köszönhetően.
  • Az autóbuszok villamosítása egyelőre szünetel: „Több gyártó több elektromos buszát is teszteltünk, de még nem találtuk meg a számunkra legmegfelelőbbet,“ - mondta a város műszaki kezeléséért felelős polgármester helyettes Jiří Šolc.

A jövőbeli tervek

  • Legalább 15 darab elektromos dupla töltőállomás kiépítése a város tágabb központjában külsős partnerek révén.
  • Néhány plugin-hibrid jármű beszerzése a városi járműpark cseréjekor

Kapcsolódó cikkek

 

Kiadás dátuma: 2022. június 27.

Regisztráljon hírleveleinkért TotalEnergies!

És értesüljön a legérdekesebb hírekről a TotalEnergies világából

JOGI NYILATKOZAT

Az adatvédelmi irányelvekkel kapcsolatos minden információt megtalálhat a Jogi impresszum és Cookie szabályzat oldalon.

As part of the website and in accordance with the regulations on the protection of personal data, TotalEnergies, as data controller, processes your personal data such as your email address for the purpose of sending you our newsletter on the basis of our legitimate interest. Your data is kept for the duration of your subscription to our newsletter. In order to carry out the processing mentioned above, the data collected is only accessible to the site administrator and IT service providers. In accordance with the regulations in force, you have the right to access, rectify, delete your data, post-mortem directives and may also request the limitation of the processing. You also have the right to exercise your rights and ask us about the processing of your personal data by contacting [email protected] If, after contacting us, you feel that your rights are not being respected, you can submit a complaint to the competent supervisory authority. To find out more about the management of your data and your rights, please refer to the site's personal data and tracker charter.