Skip to content

A kamionok lecserélik a gázolajat elektromos áramra és hidrogénre. Ez már „csak“ idő és pénz kérdése

A hidrogén hajtású kamionok zéró kibocsátást, alacsonyabb zajszintet és kevesebb kellemetlen szagot ígérnek. Egyúttal gyorsabb tankolást, nagyobb hatótávot és idővel alacsonyabb költségeket ígérnek. De milyen szerepet tölt be ebben a TotalEnergies?

Három fehér kamion parkol az AS24 töltőállomás töltőállványánál

Való igaz, hogy gázolaj mentes tehergépjármű szállítás egyelőre csak egy jövőbeli vízió.

Európa útjait napjainkban 6,2 millió kamion szeli, de csak 0,7%-uk közlekedik alternatív üzemanyaggal, például elektromos, hibrid vagy hidrogén hajtással. A nem hagyományos motor ma még alig 3,4%-os kisebbségként kerülnek forgalomba az újonnan eladott kamionok közül. A legfőbb ok jelenleg a hatótáv, és a belső égésű járművekkel szembeni magasan ár.

A dízel vezet, de meddig?

Még mindig domináns a dízelmotor, ezért a teherautók és az autóbuszok a kibocsátások 6%-ért felelősek az Európai Unióban. De ebben aránylag gyorsan megkezdődhet a változás. Az alacsony kibocsátású teherautók gyártását az innovációk, a bizonytalan kőolajpiac és természetesen az uniós környezetvédelmi előírások inspirálják.

A kibocsátások csökkentésére elég komoly erőfeszítéseket tesznek a közúti közlekedésben a vezető teherautó márkák, például a DAF, a Daimler, a Ford, az Iveco, a MAN, a Scania vagy a Volvo. Legkésőbb 2050-re kötelezték magukat a karbonsemlegesség elérésére – egyébként a TotalEnergies-nek is ezzel egyezik meg a Net Zero célkitűzése.

Ezért is kötöttünk nemrégiben partnerségi szerződést Daimler Truck AG társasággal, a világ legnagyobb haszongépjármű gyártójával, hogy segítsük a karbonsemlegesség elérését a közúti teherszállításban. A Daimler Truck tervei szerint 2039-től már csak semleges CO2 kibocsátási mérlegű járművek értékesítését tervezi.

Hidrogén vagy elektromos hajtás?

A teherautók alternatív meghajtásának versenyében az elektromos tölthető akkumulátorok nagy előnyre tettek szert. Sokan viszont a hidrogénnek szurkolnak, amely az elektromotorokhoz szükséges elektromos áramot közvetlenül a hajtórendszerben termeli.

A hidrogén hajtásnak például ezek az előnyei:

  • karbonmentes energia, ha megújuló forrásokból készül
  • minimális ökolábnyom zéró károsanyag kibocsátással a kipufogógázokban
  • akár 1000 km-es hatótáv egyetlen pár perces tankolással
  • menetkomfort, csendes üzem, megbízhatóság
  • a hidrogén tartály növelésével az autó több energiához jut a tömeg növekedése nélkül
  • potenciálisan alacsonyabb költségek az akkumulátor elektromos töltésére

A Daimler Truck mindkét utat választja, és a teherautóit az elektromos akkumulátorokkal és a hidrogén üzemanyagcellákkal is fejleszti.

„Meggyőződésünk, hogy a karbonsemleges szállítást a jövőben nemcsak hidrogén üzemanyagcellás teherautók, hanem tisztán akkumulátoros autók is lehetővé teszi”, mondta el Karin Rådström, a Mercedes-Benz Trucks vezérigazgatója és a Daimler Truck társaság igazgatósági tagja.

De hogy fest ez a gyakorlatban? A rövidebb utakra és a könnyebb rakományoknál előnyösebbek az akkumulátorok. A hosszabb utakra és nehezebb rakományokra jobban alkalmasak az üzemanyag cellák.

A hidrogén terjedésének akadály a teherautóknál az egyelőre hiányos infrastruktúra. A TotalEnergies-ben a lánc minden láncszemén dolgozunk – a gyártástól a raktározáson át egészen a hidrogén szállításáig és terjesztéséig.

A TotalEnergies segíti a hidrogén töltőállomások építését

A Daimler Truck társasággal együttműködve segítünk a hidrogén ellátásban és logisztikában, a hidrogén töltőállomásokon történő kiszolgálásában, a hidrogén járművek fejlesztésében.

  • 2030-ra szeretnénk 150 hidrogén töltőállomást üzembe helyezni és üzemeltetni az autópályákon, a németországi, hollandiai, belgiumi, luxemburgi és franciaországi kamiondepókban.
  • Felhasználjuk a németországi tapasztalatokat, ahol a TotalEnergies ma már 24 hidrogén töltőállomást üzemeltet személyautók számára. Az első hidrogén töltőállomást még 2002-ben nyitottuk.
  • Az össz-uniós célkitűzés a 300 hidrogén töltőállomás létesítése teherautóknak 2025-ig, illetve 1000 töltőállomás 2030-ig. Csehországban és Magyarország eddig az időpontig körülbelül húsz, míg Szlovákiában tíz töltőállomás nyitását tervezik, hangsúlyozza az Európai Autógyártók Szövetségének tanulmánya.

Hogy működik a hidrogénes kamion?

A Daimler Truck jelenleg a németországi autóutakon teszteli a Mercedes-Benz GenH2 továbbfejlesztett teherautó prototípust. A hidrogén kamion hatótávja több mint 1000 kilométer egyetlen teli tankkal. A cseppfolyós hidrogén tankok nemesacélból készülne 80 kg-os összkapacitással.

Nézze meg a fotókat vagy a lenti videót.

A járműnek a hasonló dízelüzemű teherautóval azonos teljesítményűnek kell lennie. Ehhez a cseppfolyós hidrogén járul hozzá, amely a gáznemű hidrogénnel szemben sokkal magasabb energiai sűrűségű. Az első sorozatgyártású GenH2 Truck teherautókat a vevők már 2027-ben megvásárolhatják.

Beválik?

Szinte mindegy, hogy hidrogénnel vagy tölthető akkumulátorral működnek majd a teherautók, a lényeg, hogy egyre általánosabbá válik a tisztább energia a teherszállításban.

Az energiánk a gépjárműipar számára

A hidrogén infrastruktúrán és az elektromobilitáson kívül számos egyéb terméket és szolgáltatást kínálunk a közúti árufuvarozásban – például kenőanyagokat teherautók és autóbuszok számára.

Közkedveltek a Rubia motorolajok, amelyek csökkentik a kopást és az üzemanyag fogyasztást, tisztán tartják a motort és minimalizálják a leállási időt szervizelés idejére. A teherautók számára fejlesztettük ki az olaj- és folyadékelemző rendszert – az LubAnac-ot.

 

Kiadás dátuma: 2022.04.12.

 

Olvassa el ezt is:

Megosztás a FacebookonMegosztás a Facebookon

Regisztráljon hírleveleinkért TotalEnergies!

És értesüljön a legérdekesebb hírekről a TotalEnergies világából

JOGI NYILATKOZAT

Az adatvédelmi irányelvekkel kapcsolatos minden információt megtalálhat a Jogi impresszum és Cookie szabályzat oldalon.

As part of the website and in accordance with the regulations on the protection of personal data, TotalEnergies, as data controller, processes your personal data such as your email address for the purpose of sending you our newsletter on the basis of our legitimate interest. Your data is kept for the duration of your subscription to our newsletter. In order to carry out the processing mentioned above, the data collected is only accessible to the site administrator and IT service providers. In accordance with the regulations in force, you have the right to access, rectify, delete your data, post-mortem directives and may also request the limitation of the processing. You also have the right to exercise your rights and ask us about the processing of your personal data by contacting [email protected] If, after contacting us, you feel that your rights are not being respected, you can submit a complaint to the competent supervisory authority. To find out more about the management of your data and your rights, please refer to the site's personal data and tracker charter.