Skip to content

A kamionok lecserélik a gázolajat elektromos áramra és hidrogénre. Ez már „csak“ idő és pénz kérdése

A hidrogén hajtású kamionok zéró kibocsátást, alacsonyabb zajszintet és kevesebb kellemetlen szagot ígérnek. Egyúttal gyorsabb tankolást, nagyobb hatótávot és idővel alacsonyabb költségeket ígérnek. De milyen szerepet tölt be ebben a TotalEnergies?

Három fehér kamion parkol az AS24 töltőállomás töltőállványánál

Való igaz, hogy gázolaj mentes tehergépjármű szállítás egyelőre csak egy jövőbeli vízió.

Európa útjait napjainkban 6,2 millió kamion szeli, de csak 0,7%-uk közlekedik alternatív üzemanyaggal, például elektromos, hibrid vagy hidrogén hajtással. A nem hagyományos motor ma még alig 3,4%-os kisebbségként kerülnek forgalomba az újonnan eladott kamionok közül. A legfőbb ok jelenleg a hatótáv, és a belső égésű járművekkel szembeni magasan ár.

A dízel vezet, de meddig?

Még mindig domináns a dízelmotor, ezért a teherautók és az autóbuszok a kibocsátások 6%-ért felelősek az Európai Unióban. De ebben aránylag gyorsan megkezdődhet a változás. Az alacsony kibocsátású teherautók gyártását az innovációk, a bizonytalan kőolajpiac és természetesen az uniós környezetvédelmi előírások inspirálják.

A kibocsátások csökkentésére elég komoly erőfeszítéseket tesznek a közúti közlekedésben a vezető teherautó márkák, például a DAF, a Daimler, a Ford, az Iveco, a MAN, a Scania vagy a Volvo. Legkésőbb 2050-re kötelezték magukat a karbonsemlegesség elérésére – egyébként a TotalEnergies-nek is ezzel egyezik meg a Net Zero célkitűzése.

Ezért is kötöttünk nemrégiben partnerségi szerződést Daimler Truck AG társasággal, a világ legnagyobb haszongépjármű gyártójával, hogy segítsük a karbonsemlegesség elérését a közúti teherszállításban. A Daimler Truck tervei szerint 2039-től már csak semleges CO2 kibocsátási mérlegű járművek értékesítését tervezi.

Hidrogén vagy elektromos hajtás?

A teherautók alternatív meghajtásának versenyében az elektromos tölthető akkumulátorok nagy előnyre tettek szert. Sokan viszont a hidrogénnek szurkolnak, amely az elektromotorokhoz szükséges elektromos áramot közvetlenül a hajtórendszerben termeli.

A hidrogén hajtásnak például ezek az előnyei:

  • karbonmentes energia, ha megújuló forrásokból készül
  • minimális ökolábnyom zéró károsanyag kibocsátással a kipufogógázokban
  • akár 1000 km-es hatótáv egyetlen pár perces tankolással
  • menetkomfort, csendes üzem, megbízhatóság
  • a hidrogén tartály növelésével az autó több energiához jut a tömeg növekedése nélkül
  • potenciálisan alacsonyabb költségek az akkumulátor elektromos töltésére

A Daimler Truck mindkét utat választja, és a teherautóit az elektromos akkumulátorokkal és a hidrogén üzemanyagcellákkal is fejleszti.

„Meggyőződésünk, hogy a karbonsemleges szállítást a jövőben nemcsak hidrogén üzemanyagcellás teherautók, hanem tisztán akkumulátoros autók is lehetővé teszi”, mondta el Karin Rådström, a Mercedes-Benz Trucks vezérigazgatója és a Daimler Truck társaság igazgatósági tagja.

De hogy fest ez a gyakorlatban? A rövidebb utakra és a könnyebb rakományoknál előnyösebbek az akkumulátorok. A hosszabb utakra és nehezebb rakományokra jobban alkalmasak az üzemanyag cellák.

A hidrogén terjedésének akadály a teherautóknál az egyelőre hiányos infrastruktúra. A TotalEnergies-ben a lánc minden láncszemén dolgozunk – a gyártástól a raktározáson át egészen a hidrogén szállításáig és terjesztéséig.

A TotalEnergies segíti a hidrogén töltőállomások építését

A Daimler Truck társasággal együttműködve segítünk a hidrogén ellátásban és logisztikában, a hidrogén töltőállomásokon történő kiszolgálásában, a hidrogén járművek fejlesztésében.

  • 2030-ra szeretnénk 150 hidrogén töltőállomást üzembe helyezni és üzemeltetni az autópályákon, a németországi, hollandiai, belgiumi, luxemburgi és franciaországi kamiondepókban.
  • Felhasználjuk a németországi tapasztalatokat, ahol a TotalEnergies ma már 24 hidrogén töltőállomást üzemeltet személyautók számára. Az első hidrogén töltőállomást még 2002-ben nyitottuk.
  • Az össz-uniós célkitűzés a 300 hidrogén töltőállomás létesítése teherautóknak 2025-ig, illetve 1000 töltőállomás 2030-ig. Csehországban és Magyarország eddig az időpontig körülbelül húsz, míg Szlovákiában tíz töltőállomás nyitását tervezik, hangsúlyozza az Európai Autógyártók Szövetségének tanulmánya.

Hogy működik a hidrogénes kamion?

A Daimler Truck jelenleg a németországi autóutakon teszteli a Mercedes-Benz GenH2 továbbfejlesztett teherautó prototípust. A hidrogén kamion hatótávja több mint 1000 kilométer egyetlen teli tankkal. A cseppfolyós hidrogén tankok nemesacélból készülne 80 kg-os összkapacitással.

Nézze meg a fotókat vagy a lenti videót.

A járműnek a hasonló dízelüzemű teherautóval azonos teljesítményűnek kell lennie. Ehhez a cseppfolyós hidrogén járul hozzá, amely a gáznemű hidrogénnel szemben sokkal magasabb energiai sűrűségű. Az első sorozatgyártású GenH2 Truck teherautókat a vevők már 2027-ben megvásárolhatják.

Beválik?

Szinte mindegy, hogy hidrogénnel vagy tölthető akkumulátorral működnek majd a teherautók, a lényeg, hogy egyre általánosabbá válik a tisztább energia a teherszállításban.

Az energiánk a gépjárműipar számára

A hidrogén infrastruktúrán és az elektromobilitáson kívül számos egyéb terméket és szolgáltatást kínálunk a közúti árufuvarozásban – például kenőanyagokat teherautók és autóbuszok számára.

Közkedveltek a Rubia motorolajok, amelyek csökkentik a kopást és az üzemanyag fogyasztást, tisztán tartják a motort és minimalizálják a leállási időt szervizelés idejére. A teherautók számára fejlesztettük ki az olaj- és folyadékelemző rendszert – az LubAnac-ot.

 

Kiadás dátuma: 2022.04.12.

 

Olvassa el ezt is:

Regisztráljon hírleveleinkért TotalEnergies!

És értesüljön a legérdekesebb hírekről a TotalEnergies világából

JOGI NYILATKOZAT

Szeretnék feliratkozni a Hírlevélre, és igazolom, hogy megismerkedtem az Adatvédelmi szabályzattal. A Hírlevélről bármikor leiratkozhat itt vagy a megküldött hírlevélben található linken keresztül.