hero image blog 3
News

Mit jelentenek a motorolajos rövidítések? – Gyors kisokos

 

Nem csoda, ha sokan elvesznek a motorolajos flakonokon sorakozó jelek és rövidítések tengerében – hiszen nem vagyunk mind kenőanyag-szakértők vagy szerelők. Ezért összeállítottunk egy rövid, átlátható listát, hogy segítsünk eligazodni az olajválasztásban.
Ugyanúgy, ahogy az élelmiszereknél, ahol gyakran az összetevők határozzák meg, hogy megvesszük-e őket, vagy sem, az olajok csomagolásán is megtalálhatók a legfontosabb információk. Lássuk, mit jelentenek a leggyakoribb rövidítések.

OEM: Original Equipment Manufacturer

Ez a kifejezés szó szerinti fordításban „eredeti alkatrészgyártó". Ez azt jelenti, hogy a terméket – legyen az motorolaj, sebességváltóolaj, hűtőfolyadék vagy más kenőanyag – maga az autógyártó tesztelte. A jóváhagyás pedig azt jelzi, hogy a termék sikerrel teljesítette a gyártó által előírt vizsgálatokat, és minden műszaki, illetve teljesítménybeli elvárásnak megfelel.

A motorolajokra vonatkozó egyik legismertebb és legszélesebb körben használt OEM specifikáció a VW 504.00 / VW 507.00 szabvány. Ez egy teljesítményszabályozás, amelyet a Volkswagen csoport járműveihez terveztek - mint például a VW Passat B7 2.0 TDI dízel részecskeszűrővel, Audi A4 B8 1.8 TFSI, Skoda Superb 2.0 TDI CR, SEAT Leon 1.4 TSI stb. számára.

A csomagoláson szereplő, erre a specifikációra való hivatkozás nem jelenti automatikusan azt, hogy az olaj valóban megfelel a szabvány valamennyi követelményének. A gyártó csak a kompatibilitást jelezheti. Az egyetlen 100 %-os bizonyosságot az úgynevezett OEM jóváhagyás nyújtja - az autógyártó hivatalos elismerése arról, hogy az olajat tesztelték, és valóban megfelel egy adott szabvány összes követelményének, valamint teljes mértékben kompatibilis az adott jármű motorkövetelményeivel.

Az OEM specifikációk szerinti olaj kiválasztása a legegyszerűbb módja annak, hogy elkerülje a nem megfelelő termék vásárlását.

 

 

A motorolajokra vonatkozó nemzetközi előírások
 

  • API (American Petroleum Institute)
     
  • ACEA (European Automobile Manufacturers Association)
     
  • ILSAC (International Lubricants Standardization and Approval Committee)
     
  • JASO (Japanese Automotive Standards Organization)
     

Ezek a szabványok mind ugyanarra – a motorolajok teljesítményszintjére – vonatkoznak, bár eltérő szempontokat és prioritásokat vesznek figyelembe. Ezek a nemzetközi előírások alapvetően a motorolaj legfontosabb paramétereire és teljesítménykövetelményeire terjednek ki. Fontos azonban tudni, hogy nem helyettesítik a gyártók saját, ún. OEM-szabványait, amelyek jóval szigorúbb elvárásokat támasztanak. Ezek figyelembe veszik a konkrét motor típusának egyedi igényeit is – például a kopásállóságot, lerakódások elleni védelmet, FAP – vagy SCR-rendszerekkel való kompatibilitást, vagy épp a különböző üzemanyagfajták hatását.
 

ACEA (European Automobile Manufacturers Association)

A motorolajokra vonatkozó európai szabvány a termékeket motortípusok szerint osztja fel és minden típushoz egy-egy betűt rendel:

  • A (benzinmotoros) vagy B (dízelmotoros) jelölés: ezek olyan régebbi típusú motorokra vonatkoznak, amelyek még nem rendelkeznek korszerű emissziócsökkentő rendszerekkel – például részecskeszűrővel (DPF) vagy SCR-katalizátorral. Ezek a rendszerek többek között a HTHS (magas hőmérsékleten és nyírási sebességnél mért) viszkozitás értékét is befolyásolják.
  • C jelölés: korszerű benzin – és dízelmotorokra vonatkozik, amelyek részecskeszűrővel (DPF) vagy SCR-katalizátorral vannak felszerelve. Ezeknél az olajoknál fontos a megfelelő HTHS-viszkozitási tartomány, valamint az alacsony szulfáthamu-tartalom, hogy védjék az emissziós rendszereket. A C kategórián belül további alcsoportok is léteznek (pl. C1, C2, C3 stb.), amelyek különböző gyártói elvárásoknak felelnek meg.


API (American Petroleum Institute)

Az API (American Petroleum Institute) határozza meg a motorolajok teljesítményére vonatkozó amerikai szabványokat. Érdekesség, hogy – az európai szabványokkal ellentétben – nem tér ki a szulfáthamu-tartalomra, vagyis arra, hogy az adott jármű rendelkezik-e részecskeszűrővel. A részletesebb besorolást a szabványhoz kapcsolódó betűjelzés mutatja meg.

  • S – benzinmotorok
  • C - dízelmotorok


ILSAC (International Lubricants Standardization and Approval Committee)

Az amerikai szabvány legújabb változata elsősorban a HTHS-viszkozitás csökkentésére helyezi a hangsúlyt. Ennek célja, hogy mérsékelje a motor belső súrlódását, ezáltal csökkentve az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást.

  • ILSAC GF-6A: Az SAE xW-20 (vagy xW-30) viszkozitási tartományba tartozó olajok, melyek HTHS viszkozitása legalább 2,6 cP (vagy legalább 2,9 cP, ha xW-30-as olajról van szó).
  • ILSAC GF-6B: SAE 0W-16 és 0W-12 viszkozitási tartományba tartozó olajok, amelyek HTHS viszkozitása legalább 2,3 cP. 


Ezeket az olajokat általában az ázsiai járműgyártók ajánlják, főleg az üzemanyag-takarékos, alacsony súrlódású motorokhoz.


JASO (Japanese Automotive Standards Organization)

Az egyedi szabvány tartalmazza a személygépkocsikra, tehergépkocsikra, építőipari és mezőgazdasági gépekre, valamint motorkerékpárokra és robogókra vonatkozó követelményeket:

  • JASO GLV-1: Specifikáció a legújabb benzinmotorok számára, amelyek nagyon alacsony, 1,7-2,0 cP HTHS viszkozitást igényelnek, valamint a SAE 0W-8 viszkozitási tartományra.
  • JASO MA/MA2: Nedves tengelykapcsolóval rendelkező motorkerékpár-motorokhoz. Általánosan ajánlott specifikáció a legtöbb sport – és túramotorkerékpár számára.
  • JASO MB: Nedves tengelykapcsolóval nem rendelkező motorkerékpár-motorokhoz, pl. robogókhoz.
  • JASO FA-FD: Kétütemű motorokhoz ajánlott olaj motorkerékpárokhoz, robogókhoz és motoros szánokhoz.
  • JASO DH1-DL1: Könnyű és közepes méretű, dízelüzemű haszongépjárművekhez.


 

Viszkozitási kategória

A viszkozitást, vagyis a folyékonyságot az SAE (Society of Automotive Engineers) szabvány határozza meg. Az olajokat a téli (első szám + „W”, mint winter – tél) és a magas hőmérsékleten mért (második szám) viszkozitás alapján osztályozza.

A motorolaj viszkozitását a SAE J300 szabvány határozza meg. Általában két számból áll.

  • Az első szám (pl. 5W) a szivattyúzhatósági pontot jelzi, vagyis azt, hogy az olaj hidegben mennyire tartja meg a folyékonyságát. Minél alacsonyabb a szivattyúzhatósági pont, annál könnyebben szivattyúzható és folyik az olaj alacsony hőmérsékleten. Ez segíti a kenés gyorsabb felfutását hidegindításkor.
  • A második szám (pl. 30 vagy SAE 30) az olaj viszkozitását jelzi 100 °C-on. Minél magasabb a szám, annál nagyobb az olaj kinematikai viszkozitása 100 °C-on.


Viszkozitási kategóriák példái

  • 0W-20 - Alacsony viszkozitású olaj, amelyet modern benzinmotorokhoz terveztek, beleértve a hibrid meghajtásokat is. Nagyon jó tulajdonságokkal rendelkezik még alacsony hőmérsékleten is. Az alacsony HTHS viszkozitás segít csökkenteni az üzemanyag-fogyasztást.
  • 5W-30 és 5W-40: Univerzális választás, amely a legtöbb személygépkocsihoz alkalmas. Jó egyensúlyt biztosít a megbízható téli indítás és a motor védelme között magasabb hőmérsékleten.
  • 10W-40: Gyakran ajánlják régebbi motorokhoz, ahol a nagyobb terhelés alatti fokozott védelem kulcsfontosságú.
  • 15W-50: Alkalmas veterán és sport járművekhez, ahol a szilárd kenőfilmnek még szélsőséges terhelés és hőmérséklet mellett is fenn kell maradnia.

 


Három olyan hely, ahol tájékoztatást találhat az autó motorolajával kapcsolatban

1. Használati útmutató 

Az egyik legmegbízhatóbb forrás egyértelműen a járműhöz tartozó szervizkönyv vagy felhasználói útmutató. Itt az autógyártó felsorolja az ajánlott viszkozitást, az OEM által meghatározott specifikációk és az olajcsere-intervallumok alapján. Emellett más fontos folyadékokkal kapcsolatos ajánlásokat is találhatunk, mint például sebességváltóolaj, hűtőfolyadék és fékfolyadék.

Tipp: Ha nincs meg a használati útmutatója, akkor általában letöltheti PDF-ként az autógyártó weboldaláról.


2. A motorháztető alatt vagy a motortérben elhelyezett címke

Egyes autóknál a motorháztető belső oldalán vagy az olajtöltő kupakon található egy matrica, amely feltünteti a gyárilag ajánlott olaj specifikációját.


3. Online – LubAdvisor a TotalEnergiestől 

Elég, ha megadja autója márkáját, modelljét és gyártási évét, és máris megkapja az adott motorolajra, sebességváltóolajra, hűtőfolyadékra stb. vonatkozó ajánlást. Írtunk egy külön cikket is a LubAdvisorral kapcsolatos részletekről.

 

Ha többet szeretne megtudni a márkanevekről és a rövidítésekről, vagy általában az olajokról, forduljon hozzánk bizalommal a következő e-mail címen: [email protected].