Skip to content

5 trend, amely megváltoztatja a logisztikát és a közúti áruszállítást nemcsak Magyarországon

Szabályozások, költségterhek, üzemanyagok, digitalizáció és technológia. Ezek a fuvarozók és a logisztikai cégek legfontosabb témái a következő hónapokban és években. A TotalEnergies több megoldást is kínál.

Egy járművezető nő fényvisszaverő mellényben egy kamion volánja mögött

 

  1. Az európai piaci szabályozás és változások
  2. Költségcsökkentés
  3. Alternatív üzemanyagok
  4. Dokumentum digitalizáció
  5. Önvezető kamionok és további innovációk

1) Az európai piaci szabályozás és változások

A fuvarozó cégek előrejelzései nem túl biztatók, bár a közúti áruszállításban 2022-ben csaknem 5%-os emelkedés várható, és visszaállt a világjárvány előtt szintre.

A növekvő energia- és üzemanyagárak, a megszakadt beszállítói láncok (chiphiány, gyárbezárások a koronavírus miatt), a tengeri szállítás csökkenő kapacitásai és az elszálló infláció miatt a fuvarozók és más cégek is a piaci helyzetükért küzdenek. Az új nyerges vontatók árai 15-20%-kal növekednek, bár az eladások csökkenő tendenciát mutatnak, és a teherautóflották Európa szerte pedig öregszenek. Drágulás tapasztalható a karbantartásban, a szervizelésben is, sőt, gondot jelent az alkatrészellátás is.

2023-ban már teljesen érvényesül az úgynevezett közúti Mobilitás Csomag (Mobility Package), amellyel szigorodnak a határon átnyúló fuvarozási szabályok az Európai Unión belül. Ez elsősorban a bolgár, a román és a balti államok fuvarozóira lesz hatással. A magyarországi és a szomszédos országokban, illetve a Lengyelországban működő áruszállító vállalatok még profitálhatnak is ebből, hiszen földrajzi helyzetük miatt közelebb vannak Nyugat-Európához.

2) Költségcsökkentés

Hogyan mérsékelhetők a szervizdíjak és a karbantartási költségek? Az első fő tényező egyebek mellett a preventív és a proaktív karbantartás.

A korszerű járműveknél ma már a maximális olajcsere periódust és a minimális rendszeres szervizátvizsgálást alkalmazzák. Ezért nagyon fontos a járművek műszaki állapotának proaktív figyelése, és a járművek váratlan leállásának kizárása.

A következőkben a proaktív karbantartás néhány példája szerepel, amelyek a rendkívüli (nem tervezett) szervizelési költségek csökkentését eredményezhetik:

A motor állapotának és kopásának figyelése a LubAnac elemzéssel

  • Ezzel a diagnosztikai módszerrel időben leleplezhető a motor forgó alkatrészeinek kopása a leforgácsolódó fémek elemzésének köszönhetően, továbbá a hűtőfolyadék motorolajba szivárgása is. A LubAnac feltárja az üzemanyagot és a megnövekedett koromtartalmat a motorolajban, ami a részecskeszűrő (FAP) eltömítéséhez vezethet.
  • A LubAnac szolgáltatásnak köszönhetően nyomon követhető a motor állapota, megelőzhető a járművek váratlan leállása, esetleg a motor vészüzembe kapcsolása.

 

Maximalizálja az SCR-katalizátorok élettartamát

A teherautóknak manapság egyre szigorúbb szabványoknak kell megfelelniük. Ennek egyenes következménye az egyre több motortérbe zsúfolt, bonyolult alkatrész, valamint a magasabb szerviz és javítási költségek. Az egyik ilyen az SCR-rendszer (vagyis a szelektív katalitikus redukció), amely csökkenti a dízel teherautó, az autóbusz és a munkagép motorok nitrogén-oxid kibocsátását.

Ha a munkagépei nincsenek maximálisan leterhelve, gyakoriak a leállások vagy nem üzemhőmérsékleten működnek, előfordulhat, hogy a kipufogógázok nem a megfelelő hőmérsékletűek ahhoz, hogy megfelelően szétterjedjen bennük az AdBlue. Ha az AdBlue folyadék nem megfelelően terjed szét a kipufogógázokban, az SCR-katalizátor rácsain cianursav kristályok csapódnak ki, ami a katalizátor eltömődéséhez, illetve a teljes SCR-katalizátor meghibásodásához és cseréjéhez vezethet.

A ClearNOx folyadék 10 literes csomagolása

A TotalEnergies-nél kifejlesztettük a ClearNOx terméket. Olyan további adalékokkal módosított AdBlue folyadékról van szó, amelyek megakadályozzák a kristályképződést, és tisztán tartják az SCR-katalizátor rendszert.

 

A ClearNOx a következő előnyökkel érkezik:

  • Tisztán tartja az SCR-katalizátor rendszert, megakadályozza a kristályképződést.
  • A szabadalmaztatott összetételét a motor- és a teherautó gyárakkal szoros együttműködésben fejlesztettük ki.
  • Könnyen használható – az AdBlue folyadékkal együtt tölthető.

 

3) Alternatív üzemanyagok

Az elektromos kamion a töltőállomáson

 

A közúti árufuvarozás az üvegházhatású gázok termelésének 10%-ért felelős. A megoszlása az ágazatok közül a leggyorsabban növekvő. A nagyobb fenntarthatóságra kifejtett nyomás tehát itt is érvényesül.

Az európai és az Európán kívüli országok egyre növekvő nyomása a belsőégésű motorok kiiktatására a jövőben leginkább a teherforgalmat érinti. A nagy cégek fenntartható célokat vezetnek be a flottáik számára, és közvetlenül a gyártókkal működnek együtt a kibocsátásmentes megoldások kidolgozásában. Ma már bizonyos vevők többletösszeget is hajlandók fizetni a környezetbarátabb áruszállításért és kézbesítésért.

Kutatások szerint az európai logisztikai vállalatok azt várják, hogy 2025-re a fosszilis és az alternatív hajtású teherautók megoszlása a flottáiknál eléri az 50:50 százalékos arányt. A dízelüzemű motorok iránti kereslet 2022-ben egy hasonló kutatás szerint 30%-ra esett vissza (szemben a 2018-ban 50%-os aránnyal).

A nyerges vontatók gyártói között két eltérő hajtást preferáló csoport különül el:

  • Elektromos hajtás – a gyártók bizonyos csoportja az elektromos vontatókat preferálja az alacsonyabb gyártási költségek és az egyre terjedő töltőhálózatok miatt.
  • Hidrogénhajtás – a többiek a hidrogénhajtásban hisznek, mert sokkal megfelelőbb a nehezebb terhek nagyobb távolságokra történő szállításnál, és gyorsabban tölthető fel az üzemanyag.

A TotalEnergies mindkét technológia fejlesztését segítő. Partnerségi szerződést kötöttünk a Daimler Truck AG társasággal, a világ legnagyobb haszongépjármű gyártójával, hogy segítsük a karbonsemlegesség elérését a közúti teherszállításban. Az elektromos autóknak nagy teljesítményű töltőrendszereket kínálunk céges és otthoni használatra. A hagyományos dízelmotorokra is gondoltunk, amelyek a Rubia Fuel Economy olajokkal energiatakarékosabbak és környezetkímélőbbek.

Azonban az árufuvarozás nem minden. A raktárak és a szállítói láncok további láncszemei is hozzájárulnak a CO2 kibocsátáshoz. Ezért az ügyfeleinkkel kölcsönös együttműködésben kifejlesztettük az új Quartz Box motorolaj csomagolásokat. Ezzel a műanyagok akár 86%-a is megtakarítható, olcsóbban ártalmatlaníthatók, és a szállításnál 20%-kal több fér egy raklapra.

A teljes ágazat jobb átláthatóságához járul hozzá az úgynevezett Carbon reporting – az üvegház hatású gázok termelésének pontos részletezése a fuvarozás minden egyes lépésében. Az ügyfelek és az érdekelt felek áttekintése sokkal inkább motiválja a cégeket a kibocsátások csökkentésére, ezzel segítve az imidzsüket és a versenyképességüket.

4) Dokumentum digitalizáció

A közúti árufuvarozás és a logisztikai cégek számára előkészített további újdonság a teherfuvarozás digitalizációja.

Az Európai Unió korábban már elfogadta az európai áruszállítási információról (eFTi) szóló rendeletet. Ez volt az első lépés a tisztán elektronikus dokumentumkezelés és a hivatalokkal folytatott kommunikáció felé.

Ettől kezdve a rendeletet a gyakorlatba is átültetik aktuálisan a műszaki paraméterek definíciójával, amely 2024-ben lép hatályba. Célja az adminisztratív terhek, a papírmunka csökkentése, a kommunikáció hatékonnyá tétele és a teljes logisztikai ágazat fenntarthatósága.

A digitalizációval tehát az e-CMR iratok elektronikus verziójának további terjedése is várható (talán közvetlenül az eFTi keretében), amelyet nemrégiben épp Németország fogadott el a területén. Az e-CMR várhatóan 2026-tól válik kötelezővé.

A TotalEnergies-nél a partnereinknek elektronikus számlázást kínálunk, amely a számlát akár 4 nappal korábban kézbesíti a hagyományos papíralapú változattal szemben.

5) Önvezető kamionok és további innovációk

Egy autópályán haladó fekete önvezető elektromos kamion vizualizációja

 

Egyre többet hallunk az önvezető autókról, különösen a személyautóknál vagy a taxiszolgáltatások vonatkozásában. A szakértők azonban egyetértenek abban, hogy az önvezető közlekedési eszközök széleskörű használata épp az áruszállításban érvényesül.

A kamionok ugyanis az útjuk többségét az autópályákon teszik meg, ahol a közlekedés átláthatóbb. A személyautókkal szemben a kamionok magasabb vezetőfülkéjében az érzékelők is megfelelőbben helyezhetők el a környező forgalom jobb átláthatósága érdekében.

A vezető nélküli teherautók jelentős mértékben csökkenthetik a logisztikai ágazat költségeit. Ugyanígy látják ezt a befektetők is: 2017-ben az önvezető kamionok fejlesztésében érdekelt vállalatok még csak 100 millió dollár, 2021-ben viszont már 5,6 milliárd dollár kutatási támogatást kaptak.

De milyen konkrét előnyöket hoznak az önvezető járművek a közúti forgalomban?

  • Kevesebb járművezető: Legyen szó egy teljesen vezető nélküli teherautóról, vagy egy vezető több kamion feletti párhuzamos felügyeletéről.
  • Gyorsabb és hatékonyabb áruszállítás: Az önvezető kamion sokkal gyorsabban juttatja célba a vevőnek az árut, hiszen nincs munkaideje, így megszűnik az ezzel járó kötelező pihenőidők betartása.
  • Folyamatos üzem: A megfelelő karbantartás mellett az önvezető kamionok éjjel-nappal működhetnek az év 365 napján.
  • Nagyobb biztonság: A mindig éber számítógép csökkenti a közlekedési balesetek számát, amely a súlyos teherautóknál különösen veszélyes.
  • Kevesebb papírmunka és továbbfejlesztett folyamatok: Például a bonyolultabb helyszínekre történő szállításhoz (amelyekkel a számítógép nem tud mit kezdeni) a társaságok már most is az emberi segítséget veszik igénybe, hogy az az adott útszakaszon átvegye a vezetést (az úgynevezett „first mile” vagy „last mile”).

Az önvezető kamionokat napjainkban például az USA-ban vagy Svédországban tesztelik. Egy 2021-es teszt megmutatta, hogy mire képes egy kamion: az amerikai TuSimple vállalat teherautója a dinnye rakományt 42%-kal gyorsabban juttatta el a vevőhöz, mint az ember által vezetett kamion (24 óra helyett 14 óra alatt). Az emberi asszisztenciára csak a berakodásnál és a kirakodásnál volt szükség, a kamion e két pont közötti 1500 kilométeres távolságot teljesen egyedül tette meg („a middle mile”-on).

A Locomation vállalat két kamionból és két vezetőből álló konvoj üzemtesztjét végzi. Az elöl haladó kamionban a volán mögött vezető ül. A mögötte haladó kamion viszont már önvezető, és a vezetője eközben a pihenését töltheti. A két vezető rendszeres időközönként váltja egymást. A két kamion az amerikai jogszabályok szerint akár 22 órás megállás nélküli haladásra is alkalmas – vagyis kétszer gyorsabban és kétszer távolabbra szállítja az árut.

A másik és a kevésbé kockázatos tesztelési mód, hogy az önvezetést kizárólag a vállalatok belső területein alkalmazzák. Az Outrider vállalat az angliai Brightonban egy önvezető nyergesvontató flottát üzemeltet, amelyek a pótkocsikat mozgatják a vállalat területén belül. A járművek naponta 16 órát dolgoznak, és csak néhány dolgozó felügyeli.

Kövesse figyelemmel a vezető nélküli közúti közlekedés fejlődését. Sokkal közelebb lehet annál, mint amire gondoltunk.

A mai post-covid időszakban a közúti áruszállítást és a logisztikát átformáló aktuális trendekből még ennél is több van: a logisztika 4.0, a robotok, az automatizáció, a mesterséges intelligencia (AI) vagy a blockchain.

Szerencsés utat kívánunk Önnek, akkor is, ha áruszállító, vagy ha vevő.

 

Kiadás dátuma: 2022.09.29.

Regisztráljon hírleveleinkért TotalEnergies!

És értesüljön a legérdekesebb hírekről a TotalEnergies világából

JOGI NYILATKOZAT

Szeretnék feliratkozni a Hírlevélre, és igazolom, hogy megismerkedtem az Adatvédelmi szabályzattal. A Hírlevélről bármikor leiratkozhat itt vagy a megküldött hírlevélben található linken keresztül.