Szabályozások, költségterhek, üzemanyagok, digitalizáció és technológia. Ezek a fuvarozók és a logisztikai cégek legfontosabb témái a következő hónapokban és években. A TotalEnergies több megoldást is kínál.
- Az európai piaci szabályozás és változások
- Költségcsökkentés
- Alternatív üzemanyagok
- Dokumentum digitalizáció
- Önvezető kamionok és további innovációk
1) Az európai piaci szabályozás és változások
A fuvarozó cégek előrejelzései nem túl biztatók, bár a közúti áruszállításban 2022-ben csaknem 5%-os emelkedés várható, és visszaállt a világjárvány előtt szintre.
A növekvő energia- és üzemanyagárak, a megszakadt beszállítói láncok (chiphiány, gyárbezárások a koronavírus miatt), a tengeri szállítás csökkenő kapacitásai és az elszálló infláció miatt a fuvarozók és más cégek is a piaci helyzetükért küzdenek. Az új nyerges vontatók árai 15-20%-kal növekednek, bár az eladások csökkenő tendenciát mutatnak, és a teherautóflották Európa szerte pedig öregszenek. Drágulás tapasztalható a karbantartásban, a szervizelésben is, sőt, gondot jelent az alkatrészellátás is.
2023-ban már teljesen érvényesül az úgynevezett közúti Mobilitás Csomag (Mobility Package), amellyel szigorodnak a határon átnyúló fuvarozási szabályok az Európai Unión belül. Ez elsősorban a bolgár, a román és a balti államok fuvarozóira lesz hatással. A magyarországi és a szomszédos országokban, illetve a Lengyelországban működő áruszállító vállalatok még profitálhatnak is ebből, hiszen földrajzi helyzetük miatt közelebb vannak Nyugat-Európához.
2) Költségcsökkentés
Hogyan mérsékelhetők a szervizdíjak és a karbantartási költségek? Az első fő tényező egyebek mellett a preventív és a proaktív karbantartás.
A korszerű járműveknél ma már a maximális olajcsere periódust és a minimális rendszeres szervizátvizsgálást alkalmazzák. Ezért nagyon fontos a járművek műszaki állapotának proaktív figyelése, és a járművek váratlan leállásának kizárása.
A következőkben a proaktív karbantartás néhány példája szerepel, amelyek a rendkívüli (nem tervezett) szervizelési költségek csökkentését eredményezhetik:
A motor állapotának és kopásának figyelése a LubAnac elemzéssel
- Ezzel a diagnosztikai módszerrel időben leleplezhető a motor forgó alkatrészeinek kopása a leforgácsolódó fémek elemzésének köszönhetően, továbbá a hűtőfolyadék motorolajba szivárgása is. A LubAnac feltárja az üzemanyagot és a megnövekedett koromtartalmat a motorolajban, ami a részecskeszűrő (FAP) eltömítéséhez vezethet.
- A LubAnac szolgáltatásnak köszönhetően nyomon követhető a motor állapota, megelőzhető a járművek váratlan leállása, esetleg a motor vészüzembe kapcsolása.
Maximalizálja az SCR-katalizátorok élettartamát
A teherautóknak manapság egyre szigorúbb szabványoknak kell megfelelniük. Ennek egyenes következménye az egyre több motortérbe zsúfolt, bonyolult alkatrész, valamint a magasabb szerviz és javítási költségek. Az egyik ilyen az SCR-rendszer (vagyis a szelektív katalitikus redukció), amely csökkenti a dízel teherautó, az autóbusz és a munkagép motorok nitrogén-oxid kibocsátását.
Ha a munkagépei nincsenek maximálisan leterhelve, gyakoriak a leállások vagy nem üzemhőmérsékleten működnek, előfordulhat, hogy a kipufogógázok nem a megfelelő hőmérsékletűek ahhoz, hogy megfelelően szétterjedjen bennük az AdBlue. Ha az AdBlue folyadék nem megfelelően terjed szét a kipufogógázokban, az SCR-katalizátor rácsain cianursav kristályok csapódnak ki, ami a katalizátor eltömődéséhez, illetve a teljes SCR-katalizátor meghibásodásához és cseréjéhez vezethet.
A TotalEnergies-nél kifejlesztettük a ClearNOx terméket. Olyan további adalékokkal módosított AdBlue folyadékról van szó, amelyek megakadályozzák a kristályképződést, és tisztán tartják az SCR-katalizátor rendszert.
A ClearNOx a következő előnyökkel érkezik:
- Tisztán tartja az SCR-katalizátor rendszert, megakadályozza a kristályképződést.
- A szabadalmaztatott összetételét a motor- és a teherautó gyárakkal szoros együttműködésben fejlesztettük ki.
- Könnyen használható – az AdBlue folyadékkal együtt tölthető.
3) Alternatív üzemanyagok
A közúti árufuvarozás az üvegházhatású gázok termelésének 10%-ért felelős. A megoszlása az ágazatok közül a leggyorsabban növekvő. A nagyobb fenntarthatóságra kifejtett nyomás tehát itt is érvényesül.
Az európai és az Európán kívüli országok egyre növekvő nyomása a belsőégésű motorok kiiktatására a jövőben leginkább a teherforgalmat érinti. A nagy cégek fenntartható célokat vezetnek be a flottáik számára, és közvetlenül a gyártókkal működnek együtt a kibocsátásmentes megoldások kidolgozásában. Ma már bizonyos vevők többletösszeget is hajlandók fizetni a környezetbarátabb áruszállításért és kézbesítésért.
Kutatások szerint az európai logisztikai vállalatok azt várják, hogy 2025-re a fosszilis és az alternatív hajtású teherautók megoszlása a flottáiknál eléri az 50:50 százalékos arányt. A dízelüzemű motorok iránti kereslet 2022-ben egy hasonló kutatás szerint 30%-ra esett vissza (szemben a 2018-ban 50%-os aránnyal).
A nyerges vontatók gyártói között két eltérő hajtást preferáló csoport különül el:
- Elektromos hajtás – a gyártók bizonyos csoportja az elektromos vontatókat preferálja az alacsonyabb gyártási költségek és az egyre terjedő töltőhálózatok miatt.
- Hidrogénhajtás – a többiek a hidrogénhajtásban hisznek, mert sokkal megfelelőbb a nehezebb terhek nagyobb távolságokra történő szállításnál, és gyorsabban tölthető fel az üzemanyag.
A TotalEnergies mindkét technológia fejlesztését segítő. Partnerségi szerződést kötöttünk a Daimler Truck AG társasággal, a világ legnagyobb haszongépjármű gyártójával, hogy segítsük a karbonsemlegesség elérését a közúti teherszállításban. Az elektromos autóknak nagy teljesítményű töltőrendszereket kínálunk céges és otthoni használatra. A hagyományos dízelmotorokra is gondoltunk, amelyek a Rubia Fuel Economy olajokkal energiatakarékosabbak és környezetkímélőbbek.
Azonban az árufuvarozás nem minden. A raktárak és a szállítói láncok további láncszemei is hozzájárulnak a CO2 kibocsátáshoz. Ezért az ügyfeleinkkel kölcsönös együttműködésben kifejlesztettük az új Quartz Box motorolaj csomagolásokat. Ezzel a műanyagok akár 86%-a is megtakarítható, olcsóbban ártalmatlaníthatók, és a szállításnál 20%-kal több fér egy raklapra.
A teljes ágazat jobb átláthatóságához járul hozzá az úgynevezett Carbon reporting – az üvegház hatású gázok termelésének pontos részletezése a fuvarozás minden egyes lépésében. Az ügyfelek és az érdekelt felek áttekintése sokkal inkább motiválja a cégeket a kibocsátások csökkentésére, ezzel segítve az imidzsüket és a versenyképességüket.
4) Dokumentum digitalizáció
A közúti árufuvarozás és a logisztikai cégek számára előkészített további újdonság a teherfuvarozás digitalizációja.
Az Európai Unió korábban már elfogadta az európai áruszállítási információról (eFTi) szóló rendeletet. Ez volt az első lépés a tisztán elektronikus dokumentumkezelés és a hivatalokkal folytatott kommunikáció felé.
Ettől kezdve a rendeletet a gyakorlatba is átültetik aktuálisan a műszaki paraméterek definíciójával, amely 2024-ben lép hatályba. Célja az adminisztratív terhek, a papírmunka csökkentése, a kommunikáció hatékonnyá tétele és a teljes logisztikai ágazat fenntarthatósága.
A digitalizációval tehát az e-CMR iratok elektronikus verziójának további terjedése is várható (talán közvetlenül az eFTi keretében), amelyet nemrégiben épp Németország fogadott el a területén. Az e-CMR várhatóan 2026-tól válik kötelezővé.
A TotalEnergies-nél a partnereinknek elektronikus számlázást kínálunk, amely a számlát akár 4 nappal korábban kézbesíti a hagyományos papíralapú változattal szemben.
5) Önvezető kamionok és további innovációk
Egyre többet hallunk az önvezető autókról, különösen a személyautóknál vagy a taxiszolgáltatások vonatkozásában. A szakértők azonban egyetértenek abban, hogy az önvezető közlekedési eszközök széleskörű használata épp az áruszállításban érvényesül.
A kamionok ugyanis az útjuk többségét az autópályákon teszik meg, ahol a közlekedés átláthatóbb. A személyautókkal szemben a kamionok magasabb vezetőfülkéjében az érzékelők is megfelelőbben helyezhetők el a környező forgalom jobb átláthatósága érdekében.
A vezető nélküli teherautók jelentős mértékben csökkenthetik a logisztikai ágazat költségeit. Ugyanígy látják ezt a befektetők is: 2017-ben az önvezető kamionok fejlesztésében érdekelt vállalatok még csak 100 millió dollár, 2021-ben viszont már 5,6 milliárd dollár kutatási támogatást kaptak.
De milyen konkrét előnyöket hoznak az önvezető járművek a közúti forgalomban?
- Kevesebb járművezető: Legyen szó egy teljesen vezető nélküli teherautóról, vagy egy vezető több kamion feletti párhuzamos felügyeletéről.
- Gyorsabb és hatékonyabb áruszállítás: Az önvezető kamion sokkal gyorsabban juttatja célba a vevőnek az árut, hiszen nincs munkaideje, így megszűnik az ezzel járó kötelező pihenőidők betartása.
- Folyamatos üzem: A megfelelő karbantartás mellett az önvezető kamionok éjjel-nappal működhetnek az év 365 napján.
- Nagyobb biztonság: A mindig éber számítógép csökkenti a közlekedési balesetek számát, amely a súlyos teherautóknál különösen veszélyes.
- Kevesebb papírmunka és továbbfejlesztett folyamatok: Például a bonyolultabb helyszínekre történő szállításhoz (amelyekkel a számítógép nem tud mit kezdeni) a társaságok már most is az emberi segítséget veszik igénybe, hogy az az adott útszakaszon átvegye a vezetést (az úgynevezett „first mile” vagy „last mile”).
Az önvezető kamionokat napjainkban például az USA-ban vagy Svédországban tesztelik. Egy 2021-es teszt megmutatta, hogy mire képes egy kamion: az amerikai TuSimple vállalat teherautója a dinnye rakományt 42%-kal gyorsabban juttatta el a vevőhöz, mint az ember által vezetett kamion (24 óra helyett 14 óra alatt). Az emberi asszisztenciára csak a berakodásnál és a kirakodásnál volt szükség, a kamion e két pont közötti 1500 kilométeres távolságot teljesen egyedül tette meg („a middle mile”-on).
A Locomation vállalat két kamionból és két vezetőből álló konvoj üzemtesztjét végzi. Az elöl haladó kamionban a volán mögött vezető ül. A mögötte haladó kamion viszont már önvezető, és a vezetője eközben a pihenését töltheti. A két vezető rendszeres időközönként váltja egymást. A két kamion az amerikai jogszabályok szerint akár 22 órás megállás nélküli haladásra is alkalmas – vagyis kétszer gyorsabban és kétszer távolabbra szállítja az árut.
A másik és a kevésbé kockázatos tesztelési mód, hogy az önvezetést kizárólag a vállalatok belső területein alkalmazzák. Az Outrider vállalat az angliai Brightonban egy önvezető nyergesvontató flottát üzemeltet, amelyek a pótkocsikat mozgatják a vállalat területén belül. A járművek naponta 16 órát dolgoznak, és csak néhány dolgozó felügyeli.
Kövesse figyelemmel a vezető nélküli közúti közlekedés fejlődését. Sokkal közelebb lehet annál, mint amire gondoltunk.
A mai post-covid időszakban a közúti áruszállítást és a logisztikát átformáló aktuális trendekből még ennél is több van: a logisztika 4.0, a robotok, az automatizáció, a mesterséges intelligencia (AI) vagy a blockchain.
Szerencsés utat kívánunk Önnek, akkor is, ha áruszállító, vagy ha vevő.
Kiadás dátuma: 2022.09.29.